dc.contributor.author | Magouli, Forozan | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:27:03Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:27:03Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29834 | |
dc.description.abstract | Syfte:
Vårt syfte med arbetet är att ur skolsköterskans perspektiv belysa kraven på lärarnas
kunskaper för att kunna bemöta de behov barn med diabetes typ 1 har i skolan.
Teori:
Pedagogik som behandlar underlättning av lärares arbete med elever med kronisk sjukdom
har nyttjats. Medicinska fakta som förklarar tillståndet diabetes Mellitus och konsekvenser av
denna sjukdom har använts.
Metod:
En kvalitativ metod har använts, där sex skolsköterskor intervjuats för att få fram vilka
kunskaper är nödvändiga för lärare i bemötande av elever med diabetes typ1.
Frågeställningar:
Vad behöver lärare känna till för att kunna bemöta barn med diabetes typ1i skolan?
På vilket sätt får lärare kunskap att hantera situationer som kan uppstå med anledning av
diagnosen?
Vilka brister kan det finnas i lärarnas kunskaper?
På vilket sätt skulle dessa kunna åtgärdas?
1
| sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Skola | sv |
dc.subject | diabetes | sv |
dc.subject | kunskap | sv |
dc.subject | lärare | sv |
dc.subject | elever | sv |
dc.subject | skolsköt | sv |
dc.title | Vilka kunskaper bör lärare ha för att bemöta barn med diabetes typ1 ur skolsköterskas perspektiv. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |