Show simple item record

dc.contributor.authorLyckros, Mikaelsv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:04Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:04Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29838
dc.description.abstractSyftet med denna studie är att jämföra svenska och finländska elevers resultat i matematikdelen i PISA (Programme for International Student Assessment). PISA-undersökningarna har genomförts fyra gånger och det görs jämförelser vart tredje år, 000, 003, 006, 009. Ländernas resultat i matematik jämförs med varandra under samma tidsrymd. Studien visar de deltagande ländernas resultat och man kan tydligt urskilja de allt svagare resultaten i matematik som de svenska eleverna presterar samtidigt som de finländska eleverna presterar allt bättre. En studie över de svenska elevernas matematikresultat i TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) 1995, 003 och 007 görs också. Studien omfattar även historiska jämförelser av metoder att räkna division i den svenska skolan. Divisionsräkning i dagens matematikböcker diskuteras, samt vilka metoder att räkna division man använder sig av i Sverige och i Finland? I rapporten studeras även vilka mål som ska uppfyllas i matematik enligt de svenska styrdokumenten Lgr 80, Lpo 94 och Lgr 11 samt den finländska motsvarigheten Ggl 04.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectMatematiksv
dc.subjectdivisionsv
dc.subjectelevers lärandesv
dc.subjectPISAsv
dc.subjectTIMSS.sv
dc.titleSverige vs Finland. Eller, varför kan vi inte dela på det? En studie om matematikkunskaper och divisionsräkning i Sverige och Finland.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record