dc.description.abstract | Syftet med denna studie är att jämföra svenska och finländska elevers resultat i matematikdelen i PISA
(Programme for International Student Assessment). PISA-undersökningarna har genomförts fyra gånger och det
görs jämförelser vart tredje år, 000, 003, 006, 009. Ländernas resultat i matematik jämförs med varandra
under samma tidsrymd. Studien visar de deltagande ländernas resultat och man kan tydligt urskilja de allt
svagare resultaten i matematik som de svenska eleverna presterar samtidigt som de finländska eleverna presterar
allt bättre. En studie över de svenska elevernas matematikresultat i TIMSS (Trends in International Mathematics
and Science Study) 1995, 003 och 007 görs också. Studien omfattar även historiska jämförelser av metoder att
räkna division i den svenska skolan. Divisionsräkning i dagens matematikböcker diskuteras, samt vilka metoder
att räkna division man använder sig av i Sverige och i Finland? I rapporten studeras även vilka mål som ska
uppfyllas i matematik enligt de svenska styrdokumenten Lgr 80, Lpo 94 och Lgr 11 samt den finländska
motsvarigheten Ggl 04. | sv |