• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förväntningars betydelse för elevers resultat i matematik

Abstract
Syfte Syftet med studien är att undersöka om nivåmarkeringar av uppgifter på prov påverkar elevernas förväntningar på att klara av dem och om detta i sin tur leder till att de presterar sämre. Teori Studien byggs på attributionsteori, delar ur social kognitiv teori – med tyngdpunkt på self- efficacy, och ett sociokulturellt perspektiv. De används för att beskriva vad som påverkar elevers handlingar då de konfronteras med en uppgift. Metod För att undersöka effekten av förväntningar gjordes ett experiment där kontexten kring fyra matematiska uppgifter ändrades för att få dem att verka lättare alternativt svårare. En grupp elever fick två uppgifter markerade som G och två som MVG och en annan gruppen fick uppgifterna markerade tvärt om. Resultat och slutsats Lågpresterande elever påverkades i hög grad av de olika kontexterna. I tre av fyra uppgifter presterade de bättre då uppgiften uppfattades som enkel. Även i tre av fyra uppgifter påverkades tjejer mer än killar i den lågpresterande gruppen. I uppgiften innehållande variablerna x och y påverkade den kontextuella förändringen eleverna särdeles mycket.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29848
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29848_1.pdf (1.216Mb)
Date
2012
Author
Karlsson, Stefan
Keywords
Förväntningar
förväntan om framgång
self-efficac
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV