dc.contributor.author | Ahmad, Inje | sv |
dc.contributor.author | Övrigt, Natur och matematik i barnens värld | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:27:05Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:27:05Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29859 | |
dc.description.abstract | Syfte
Syftet med denna studie var att ta reda på lärares uppfattningar om undervisning för nyanlända elever
dels i förberedelseklass och dels i ordinarie klass.
Metod
Den kvalitativa undersökningen gjordes på två olika skolor, förberedelseklass och ordinarie klass med
fyra verksamma lärare med erfarenheter av undervisning för nyanlända elever. Genom de
ostrukturerade intervjuerna med lärarna har jag studerat lärares uppfattningar om nyanlända elever
både i förberedelseklass och i ordinarie klass. Svaren från intervjuerna analyserades ur ett relationellt
perspektiv och ett kategoriskt perspektiv.
Resultat
Resultatet visade att lärare gör sitt bästa i alla situationer och strävar efter en inkluderad verksamhet.
Dock ansåg alla att målen i undervisningen för nyanlända elever och rutinerna kring utslussning till
ordinarie klass bör förbättras och tydliggöras. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Nyanlända elever | sv |
dc.subject | förberedelseklass | sv |
dc.subject | ordinarie kla | sv |
dc.title | Pedagogers resonemang om undervisning av nyanlända elever | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |