• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematik i förskolans vardag - Hur pedagoger anser att de arbetar med sortering och klassificering, samt hur de ser på sin roll i det arbetet

Sammanfattning
Syftet med mitt examensarbete var att ta reda på hur pedagogerna som deltog i min undersökning uppfattar att de arbetar med sortering och klassificering i vardagen. Med vardagen menar jag de spontana situationer som uppstår i förskolan, där ett eller flera barn börjar att sortera. Jag ville även ta reda på hur pedagogerna i undersökningen såg på sin egen roll i arbetet med matematik, mest med fokus på sortering och klassificering. Jag valde att göra en kvalitativ undersökning och den metod jag valde för att besvara mina frågeställningar var samtalsintervju. Jag intervjuade tre pedagoger som var verksamma i förskolan. Av resultatet som framkommit genom intervjuerna visade det sig att pedagogerna ser lite olika på hur de arbetar med sortering och klassificering i vardagen. Men alla tre pedagogerna hade uppfattningar om på vilket sätt de arbetade kring detta och om pedagogens roll i arbetet med sortering och klassificering, även om deras uppfattningar kunde vara olika. Pedagogerna arbetar med sortering och klassificering i vardagen bl.a. genom att leksakerna är indelade i leklådor, att de fångar upp barn som börjar sortera t.ex. pärlor, att de tar fram material som barnen kan sortera. Pedagogerna som deltog i undersökningen ansåg att pedagogens roll i arbetet med sortering och klassificering är att ge barnen ett material som de kan sortera, belysa för barnen vad det är de gör och ställa frågor till barnen. Grundläggande kunskaper i matematik ger människan förutsättningar att klara sin vardag. Med hjälp av matematiska kunskaper kan människan lösa olika problem som uppstår under en vanlig dag (Skolverket, 003). Forsbäck (006) menar att barn utvecklar sin förmåga att tänka logiskt när de sorterar och klassificerar. Genom den undersökning jag genomfört synliggörs några pedagogers uppfattningar om hur de arbetar med sortering och klassificering, samt hur de ser på sin egen roll i det arbetet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29873
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29873_1.pdf (113.6Kb)
Datum
2012
Författare
Kjellgren, Veronica
Nyckelord
Förskola
sortering och klassificering
pedagogens
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV