Lärares tankar kring läs- och skrivsvårigheter – en studie om ett antal lärares uppfatt- ningar av sitt klassrumsarbete där elever med läs- och skrivsvårigheter finns med
Abstract
Syfte
Mycket forskning finns inom området och många forskare har uttryckt sig kring hur
undervisning ska gå till för elever med läs- och skrivsvårigheter. Studiens funderingar har
istället riktat sig till de lärare som finns i verksamheten. Hur tänker lärarna? Hur uppfattar de
sitt arbetssätt? Syftet har därför formulerats enligt följande;
Studiens syfte är att undersöka ett antal lärares uppfattningar kring läs- och skrivutveckling i
det vardagliga klassrumsarbetet där elever med läs- och skrivsvårigheter finns med.
Huvudfråga
För att kunna synliggöra syftet har tre frågor formulerats, de så kallade problemformu-
leringarna;
- Vad är lärarens uppfattning av sitt arbete med läs- och skrivinlärning?
- Hur uppfattar läraren sitt arbetssätt med elever som har läs- och skrivsvårigheter?
- Hur uppfattar läraren läs- och skrivutvecklingen för elever med läs- och
skrivsvårigheter?
Metod
Som metod har kvalitativa intervjuer genomförts med fyra verksamma lärare. Detta för att
höra lärarnas uppfattningar. Frågorna som ställdes till lärarna var halvstrukturerade, vilket
innebär att i den utformade intervjumallen fanns tänkta frågor men beroende på vad läraren
lyfte fram kunde ordning på frågorna ändras och även följdfrågor läggas till.
Material
Som sagts innan finns mycket forskning inom området läs- och skrivsvårigheter. Ofta delas
forskare in i de som förespråkar det analytiska synsättet och de som förespråkar det syntetiska
synsättet gällande läs- och skrivinlärning. Litteratur har därför dels valts utifrån deras olika
synsätt men också utifrån författarnas egen tolkning av bra och användbart material. Alla
intervjuer har transkriberats i sin helhet och finns delvis presenterat i resultat- och
diskussionsdelen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Gustafsson, Kristina
Abrahamsson, Magdalena
Keywords
lärares uppfattningar
klassrumsundervisning
läs-
Language
sv