• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärares tankar kring läs- och skrivsvårigheter – en studie om ett antal lärares uppfatt- ningar av sitt klassrumsarbete där elever med läs- och skrivsvårigheter finns med

Sammanfattning
Syfte Mycket forskning finns inom området och många forskare har uttryckt sig kring hur undervisning ska gå till för elever med läs- och skrivsvårigheter. Studiens funderingar har istället riktat sig till de lärare som finns i verksamheten. Hur tänker lärarna? Hur uppfattar de sitt arbetssätt? Syftet har därför formulerats enligt följande; Studiens syfte är att undersöka ett antal lärares uppfattningar kring läs- och skrivutveckling i det vardagliga klassrumsarbetet där elever med läs- och skrivsvårigheter finns med. Huvudfråga För att kunna synliggöra syftet har tre frågor formulerats, de så kallade problemformu- leringarna; - Vad är lärarens uppfattning av sitt arbete med läs- och skrivinlärning? - Hur uppfattar läraren sitt arbetssätt med elever som har läs- och skrivsvårigheter? - Hur uppfattar läraren läs- och skrivutvecklingen för elever med läs- och skrivsvårigheter? Metod Som metod har kvalitativa intervjuer genomförts med fyra verksamma lärare. Detta för att höra lärarnas uppfattningar. Frågorna som ställdes till lärarna var halvstrukturerade, vilket innebär att i den utformade intervjumallen fanns tänkta frågor men beroende på vad läraren lyfte fram kunde ordning på frågorna ändras och även följdfrågor läggas till. Material Som sagts innan finns mycket forskning inom området läs- och skrivsvårigheter. Ofta delas forskare in i de som förespråkar det analytiska synsättet och de som förespråkar det syntetiska synsättet gällande läs- och skrivinlärning. Litteratur har därför dels valts utifrån deras olika synsätt men också utifrån författarnas egen tolkning av bra och användbart material. Alla intervjuer har transkriberats i sin helhet och finns delvis presenterat i resultat- och diskussionsdelen.  
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29875
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29875_1.pdf (288.9Kb)
Datum
2012
Författare
Gustafsson, Kristina
Abrahamsson, Magdalena
Nyckelord
lärares uppfattningar
klassrumsundervisning
läs-
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV