Helord- och avkodningsmetodens användning inom läsinlärning – En jämförelse mellan teori och praktik
Abstract
Sammanfattning
Syftet med undersökningen är att titta närmare på två metoder inom läsinlärning, helord- och
avkodningsmetoden. Vi ämnar väga metodernas för och nackdelar samt jämföra praktiken med teorin.
Jämförelsen gör vi genom intervjuer med pedagoger samt med hjälp av tidigare forskning, annan litteratur samt
styrdokument. Genom intervjuerna vill vi även få en inblick i om pedagogerna arbetar utifrån någon av
metoderna och i så fall på vilket sätt de arbetar utifrån dem. Vidare undersöks ifall det används specifika
modeller på skolorna.
Resultatet av intervjuerna visar att inte alla pedagoger har kännedom av vad helord- och avkodningsmetoden
innebär. Ingen av pedagogerna använder sig av en specifik metod, de anser att man som pedagog bör blanda
helord- och avkodningsmetoden i undervisning av läsinlärning. Pedagogerna använder sig inte heller av någon
särskild modell inom metoderna. De flesta pedagoger vill förändra och utveckla sitt nuvarande undervisningssätt.
Det är som pedagog viktigt att vara medveten om vilka metoder som finns för läsinlärning samt vilka modeller
man kan utgå ifrån i sin undervisning. För att kunna erbjuda en så bra undervisning som möjligt för eleverna är
det centralt att ha en god kännedom om hur man som pedagog arbetar samt varför man arbetar på det vis som
man gör. Det är därför viktigt att kunna stödja sig på tidigare forskning samt att ta till sig ny forskning som
kommer fram.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Bergman, Siri
Björkqvist, Johanna
Keywords
läsinlärning
helord- och avkodningsmetoden
Language
sv