• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Helord- och avkodningsmetodens användning inom läsinlärning – En jämförelse mellan teori och praktik

Sammanfattning
Sammanfattning Syftet med undersökningen är att titta närmare på två metoder inom läsinlärning, helord- och avkodningsmetoden. Vi ämnar väga metodernas för och nackdelar samt jämföra praktiken med teorin. Jämförelsen gör vi genom intervjuer med pedagoger samt med hjälp av tidigare forskning, annan litteratur samt styrdokument. Genom intervjuerna vill vi även få en inblick i om pedagogerna arbetar utifrån någon av metoderna och i så fall på vilket sätt de arbetar utifrån dem. Vidare undersöks ifall det används specifika modeller på skolorna. Resultatet av intervjuerna visar att inte alla pedagoger har kännedom av vad helord- och avkodningsmetoden innebär. Ingen av pedagogerna använder sig av en specifik metod, de anser att man som pedagog bör blanda helord- och avkodningsmetoden i undervisning av läsinlärning. Pedagogerna använder sig inte heller av någon särskild modell inom metoderna. De flesta pedagoger vill förändra och utveckla sitt nuvarande undervisningssätt. Det är som pedagog viktigt att vara medveten om vilka metoder som finns för läsinlärning samt vilka modeller man kan utgå ifrån i sin undervisning. För att kunna erbjuda en så bra undervisning som möjligt för eleverna är det centralt att ha en god kännedom om hur man som pedagog arbetar samt varför man arbetar på det vis som man gör. Det är därför viktigt att kunna stödja sig på tidigare forskning samt att ta till sig ny forskning som kommer fram.    
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29876
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29876_1.pdf (263.2Kb)
Datum
2012
Författare
Bergman, Siri
Björkqvist, Johanna
Nyckelord
läsinlärning
helord- och avkodningsmetoden
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV