Inkludering av elever i behov av särskilt stöd
Abstract
Sammanfattning
Mitt syfte med uppsatsen är att undersöka hur pedagoger samt specialpedagoger uppfattar och tolkar sitt arbete
för att inkludera elever med behov av särskilt stöd i undervisningen.
Jag har utgått från följande frågeställningar:
-Hur uppfattar en pedagog och specialpedagoger inkludering och vilka problem ser dem?
-Hur uppfattar pedagogen och specialpedagogerna elever som är i behov av särskilt stöd?
-Hur uppfattar pedagogen för– och nackdelarna med inkludering?
-Hur uppfattar pedagogen att de arbetar med inkludering?
Jag har i denna studie valt att undersöka hur pedagoger och specialpedagoger uppfattar elever i behov av särskilt
stöd och hur de pedagoger i fråga arbetar med inkludering. För att kunna svara på min frågeställning har jag
använt mig av kvalitativa samtalsintervjuer med två specialpedagoger och en pedagog som arbetar som
klassföreståndare.
Resultatet visar att pedagoger samt specialpedagoger tycker att det är viktigt att skolan får eleverna att känna sig
trygga och att skolan är rolig. Resultatet visar också att man som pedagog måste anpassa undervisningen efter
eleverna behov genom att tänka på hur man instruerar eleven och hur uppgifterna ser ut. Det är ett tidskrävande
jobb anser respondenterna men det är något som måste göras.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Backner, Caroline
Keywords
Inkludering
exkludering
barn med behov av särski
Language
sv