Inkludering i förskolan för barn i behov av särskilt stöd
Abstract
Sammanfattning:
Syfte
Syftet med arbetet är att undersöka hur pedagoger och förskolechefer arbetar för att inkludera barn i behov av
särskilt stöd i verksamheten.
Metod
Jag har använt mig av en kvalitativ undersökning. Jag valde att intervjua fyra pedagoger och två förskolechefer
som alla är eller har varit verksamma i förskolor för barn i behov av särskilt stöd.
Resultat
Mitt resultat ledde fram till att det är förhållningssättet hos pedagogerna och förskolecheferna som har en stor
betydelse för hur barn i behov av särskilt stöd blir inkluderade i förskolan. Utifrån mitt resultat anser jag att det
är viktigt med ett samarbete inom arbetslaget för att kunna möta den variation av barn som finns i
förskoleverksamheten. Arbetslaget ska utifrån barnens förutsättningar skapa en inkluderande förskolemilöj för
alla barn som är deltagande i förskolan.
Degree
Student essay