• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läxläsning i skolan - en kvalitativ studie av hur läxläsning i skolan kan se ut i dagsläget och vilka faktorer som kan förbättra den i framtiden

Abstract
Sammanfattning: Läxläsning i skolan är en verksamhet som dykt upp lite då och då under de senaste 30 åren i skolans värld. Pedagoger har genom denna verksamhet försökt ge elever stöd och hjälp för att förbättra studieresultaten. Av det som jag läst om läxläsning i skolan framgick det klart och tydligt att det är en verksamhet som många elever och föräldrar efterlyser och vill ha. Syftet med denna undersökning var att kartlägga hur verksamheten fungerade på fyra olika skolor i Göteborg, hur gynnsam effekt den hade på elevernas studieutveckling och hur den skulle kunna vara organiserad för att fungera optimalt eller åtminstone bättre. För att kunna dra några slutsatser därav ansåg jag det nödvändigt att få ta del av både elevers och pedagogers syn på verksamheten så som den bedrivs idag. Därför grundar sig denna rapport främst på djupintervjuer av lärare och enkäter som eleverna fått fylla i. För att få en så heltäckande bild av situationen som möjligt fanns det efter enkätfrågorna en uppmaning till eleverna att fylla i förslag på förändringar/förbättringar av det nuvarande systemet. På så vis kunde för- och nackdelar som inte framgick av själva frågorna komma fram. Samtliga fyra skolors verksamheter observerades också under ett läxläsningspass men dessa observationer får mer anses utgöra en komletterande del av metoden. Djupintervjuresultaten presenteras tematiskt och med en sammanfattning efter varje fråga för överskådlig jämförelse skolorna emellan och enkätsvaren presenteras i tabellform med en tilläggslista över elevernas övriga synpunkter. Av det som framkom kunde man dra slutsatsen att verksamheten var uppskattad men att vissa förändringar av dess utformande skulle gynna dess effekter och resultat. För att läxläsning i skolan ska få bättre genomslagskraft krävs det en satsning, såväl ekonomisk som praktisk. För bättre resultat behöver verksamheten bli mer organiserad och förankrad hos all personal på skolor som bedriver/tänker bedriva den. i iiiii
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29896
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29896_1.pdf (163.4Kb)
Date
2012
Author
Winqvist, Karin
Keywords
Läxläsning (LL)
LL-verksamhet
LL-pass
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV