Pedagogers uppfattningar kring utomhusmiljön En studie om utomhuspedagogik
Abstract
Sammanfattning
Vårt syfte med examensarbetet är att utifrån förskollärares uppfattningar beskriva vilken betydelse
utomhusmiljön kan ha för barns utveckling och lärande, hur förskollärarna uppfattar att de arbetar med
utomhusmiljön samt hur de uppfattar sin roll i utomhusmiljön. Vår tidigare uppfattning var att få förskollärare
har en pedagogisk tanke med utevistelserna och att de främst tillbringar tiden ute på förskolgården. Detta trots att
läroplanen för förskolan (Skolverket, 010:9) tar upp att verksamheten ska ge möjlighet till växlande aktiviteter
såväl inomhus som utomhus samt att utevistelsen bör ge möjlighet till aktiviteter och lek i naturmiljö likväl som i
planerad miljö. Vi undrar om våra tidigare uppfattningar stämmer eller har förskollärare en pedagogisk tanke
med utomhusmiljön?
Vi har genomfört samtalsintervjuer med sex förskollärare från Västra Götalands län. Intervjufrågorna var av
öppen karaktär för att ge långa och uttömmande svar. Av intervjuerna framkommer det att samtliga förskollärare
är ute tillsammans med barnen minst en gång om dagen, främst på gården. Ibland besöker de närmiljön, då de
oftast går ut med barnen i mindre grupper. Det framkommer även att förskollärarna uppfattar att barn i
utomhusmiljön kan utveckla sin motorik, fantasi, kreativitet, matematiska förmåga och lära om naturvetenskap.
Förskollärarna uppfattade sin roll i utomhusmiljön som medupptäckare, utmanare och som hjälpare.
Vårt resultat kopplar vi till Szczepanskis tre tematiserade perspektiv, vilka är platsperspektivet,
kroppsperspektivet och miljöperspektivet. Likaså gör vi jämförelser med vissa av Brügge och Szczepanskis
ledarskapsmodeller som är förmedlingsrollen, den självstyrande gruppen och patrullsystemet.
Förskollärarna anser att en viktig anledning till att gå ut är för att få frisk luft. I vår diskussion kommer vi fram
till att det inte får vara enda anledningen till att gå ut, utan att den pedagogiska verksamheten bör fortsätta även i
utomhusmiljön. Utomhusmiljön bör därmed ses som ett komplement till inomhusmiljön då det finns mycket att
upptäcka och lära ute.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Lindqvist, Mikaela
Jonåker, Stina
Keywords
Utomhusmiljö
förskollärare
lärande
utveckling
Language
sv