dc.contributor.author | Mäyränen, Angelica | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:27:08Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:27:08Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29918 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Syftet med uppsatsen är att visa på, hur man i förskolor påverkar barn i deras lek och utveckling genom material,
tid och rum. Samt hur förskollärare idag ser på barns lek till möjligheter att lära och utvecklas i gemenskap.
Frågorna jag ställer handlar om möjligheten att kunna använda leken som ett verktyg i förskolan för att uppnå
läroplanens mål. Men även hur den yttre miljön påverkar barn när de leker och vad barnen lär i leken. Metoden
för att komma fram till detta är att förstå andras tidigare forskning kring barns lek och lärande, men för att få
dagens perspektiv på lek och lärande gjordes fem intervjuer på förskollärare med olika lång erfarenhet inom
yrket. De intervjuades enskilt och sedan transkriberades deras ord ner på papper. Resultatet indelades i sju teman
för att belysa deras aspekter på lekens möjligheter. Där menar förskollärarna att man kan använda den spontana
leken för att uppnå ett specifikt mål ur läroplanen. I resultatet kommer även deras tankar kring miljöns påverkan
fram. Under skrivandet av uppsatsen reflekterade jag och analyserade kring hur förskollärarna ser på lekens
möjligheter för att lära i förskolan. Uppfattningen jag har fått med hjälp av tidigare forskning är att man kan
uppnå fler mål ur läroplanen med hjälp av en meningsfull lek tillsammans med barnen. Jag tror att det går att
vidga detta tankesätt med träning och vidareutbildning för att kunna beröra fler ämnen i leken. Detta är vad man
kan behöva för att bli en inspirerande glädjefylld förskollärare, både för barnen och kollegorna.
.
Angelica Mäyränen 1986-05-15****Sida | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | miljön i förskolor | sv |
dc.subject | material | sv |
dc.subject | tid och rum | sv |
dc.subject | sociala | sv |
dc.title | Lekens möjligheter att utvecklas i förskolan, vad är det som påverkar? | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |