Visa enkel post

dc.contributor.authorJohanna Hjalmarsson, Louise Anderssonsv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:08Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:08Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29921
dc.description.abstractSyfte Syftet med den här undersökningen är att synliggöra pedagogers förhållningssätt till barns språkutveckling i den fria och styrda leken, samt ställa detta mot vad den tidigare forskningen tar upp om barns språkutveckling. Syftet är även att urskilja likheter och skillnader i pedagogernas synsätt samt se på barns kommunikation med varandra och pedagogerna i den fria respektive styrda leken. Våra frågeställningar är - Vilka synsätt på barns språkutveckling ger pedagogerna uttryck för i undersökningen? - Hur anser pedagogerna i studien att leken påverkar barns språkutveckling? - Hur använder de observerade pedagogerna leken som ett språkstimulerande verktyg? Metod Vi har utfört kvalitativa intervjuer samt direktobservationer med nio verksamma pedagoger. Pedagogerna i studien arbetar på småbarnsavdelningar på tre olika förskolor i och utanför Göteborg. Intervjuerna och observationerna genomfördes under ett tillfälle vardera på samtliga förskolor. Vi har även funnit stöd i litteratur för att kunna genomföra undersökningen. Resultat Utifrån undersökningen kunde vi se att pedagogernas synsätt på barns språkutveckling kretsade mycket kring deras roll men att de även tog upp andra aspekter såsom förståelse, förmågan att uttrycka sig samt samspelet i barngruppen. Pedagogerna ansåg att leken påverkar barns språkutveckling då den utgör en social arena där barnen får tillfälle att uttrycka sig, lära sig lösa konflikter, samarbeta och förbereda sig inför vuxenlivet. Vår tolkning var dock att pedagogerna lade störst vikt vid sin egen roll då de i leken med barnen introducerar olika begrepp till barnen samt benämner saker och händelser. Utifrån studiens resultat har vi dragit slutsatsen att man i förskolan bör använda leken som ett verktyg för att stimulera barns språkutveckling då barnen i leken får tillfälle att träna språket på ett lustfyllt sätt. Genom kommunikation, samspel och språkstimulerande lekar tillsammans med de andra barnen och pedagogerna får barnen tillgång till en bredare och mer varierad kunskap och kan på så sätt lära av varandra.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLeksv
dc.subjectspråkutvecklingsv
dc.subjectkommunikationsv
dc.titleSpråkutveckling i leken på förskolan – en studie om pedagogers förhållningssätt Typ av arbete: Examensarbete, 15 högskolepoängsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post