Har inomhusmiljön inte förändrats på över hundra år? - Sexton pedagogers syn på sina förskolors inomhusmiljö.
Sammanfattning
Sammanfattning:
Övergripande syftet med studien är att se hur pedagoger från sex olika förskolor ser på samt planerar den fysiska
inomhusmiljön. Detta då det bland författarna till detta arbete fanns en förståelse om att utformningen av förskolors
inomhusmiljö tenderar följa ett visst mönster. Detta mynnade ut i följande frågeställningar:
1. Överensstämmer de undersökta förskoleavdelningarnas fysiska inomhusmiljö med varandra?
. Hur och på vilket sätt strukturerar, planerar och utformar pedagoger sin fysiska inomhusmiljö på
förskolan?
3. Speglar pedagogernas resonemang kring utformningen av deras fysiska inomhusmiljö någon
underliggande pedagogisk tanke?
Undersökningen har gjorts genom intervjuer samt observationer. Studien utgår från ett allmänteoretiskt perspektiv
då författarna och utförarna av denna studien anser att läroplanen speglar fler än en lärandeteori. Tidigare forskning
presenteras för att skapa en större förståelse för varför den fysiska miljön ser ut som den gör på förskolan samt hur
en god fysisk inomhusmiljö bör se ut. Ur denna forskning analyseras det sammanställda resultatet.
Pedagogernas intervjusvar och observationerna presenteras samt analyseras. Resultatet diskuteras utifrån
undersökningens frågeställningar samt syfte. De viktigaste slutsatserna av studien är:
-förskolornas miljöer har liknade funktion, möbler och material
-intervjuer och observationer påvisar att pedagoger och den fysiska inomhusmiljön favoriserar den lugna
leken framför den vilda leken
-pedagogernas svar tenderar att inte spegla avdelningarnas fysiska utformning
-endast ett fåtal pedagoger använder sig utav läroplanen vid planering av den fysiska inomhusmiljön
Det författarna och utförarna av denna studie tar med sig från denna undersökning, som blivande lärare är
framförallt en bredare medvetenhet när det gäller inomhusmiljöns betydelse, både dess betydelse som ett
läranderedskap samt för att fungera effektivt. Dessutom blir inomhusmiljön allt viktigare att använda sig utav när
barngrupperna blir större.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Johansson, Louise
Mossberg, Christian
Nyckelord
fysisk inomhusmiljö
stimulerande lärandemiljö
ut
Språk
sv