• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den fria leken – Kvalitativ intervjustudie om pedagogers syn på fri lek i förskoleverksamheten

Abstract
Sammanfattning: Syftet med vårt arbete var att synliggöra pedagogers sätt att se på den fria leken och vilken, om det finns någon, roll de själva anser sig ha i denna. Vår frågeställning i studien är: Vad är pedagogernas syn på den fria leken och sin egen roll i denna? Vi genomförde en kvalitativ intervjuundersökning i form av en respondentundersökning. Undersökningen bestod av samtalsintervjuer med tio pedagoger som valdes ut med hjälp av ett s.k. bekvämlighetsurval. Frågorna var förberedda men ändrades något utefter hur dialogen med respektive pedagog fortskred. I vårt intervjuresultat går det att utläsa hur majoriteten av respondenterna ansåg den fria leken vara den som skapas och formas av barnen mellan de planerade aktiviteterna i förskoleverksamheten, medan vissa ansåg att all lek är fri lek. Vidare menade respondenterna att deras roll i den fria leken främst innebär att finnas tillhands vid behov och annars till mesta del vara en passiv observatör. Genom att vara uppmärksamma på barnens intressen i leken kan de sedan möta dessa i verksamheten. Den övergripande lärdomen för verksamma lärare av vår studie och den teoretiska litteratur denna bygger på är att vad de menar är fri lek och vilken, om någon, roll de själva har i denna. Detta får konsekvenser för vad barnen erbjuds för lärande- och utvecklingsmöjligheter i verksamheten. Det är därför en angelägen uppgift att som pedagog själv reflektera över sitt sätt att se på dessa två frågor. 1
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29927
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29927_1.pdf (290.9Kb)
Date
2012
Author
Hammarlund, Tilda
Keywords
Lek
Fri lek
Förskola
Pedagoger
Pedagogers syn
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV