• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den fria leken – Kvalitativ intervjustudie om pedagogers syn på fri lek i förskoleverksamheten

Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet med vårt arbete var att synliggöra pedagogers sätt att se på den fria leken och vilken, om det finns någon, roll de själva anser sig ha i denna. Vår frågeställning i studien är: Vad är pedagogernas syn på den fria leken och sin egen roll i denna? Vi genomförde en kvalitativ intervjuundersökning i form av en respondentundersökning. Undersökningen bestod av samtalsintervjuer med tio pedagoger som valdes ut med hjälp av ett s.k. bekvämlighetsurval. Frågorna var förberedda men ändrades något utefter hur dialogen med respektive pedagog fortskred. I vårt intervjuresultat går det att utläsa hur majoriteten av respondenterna ansåg den fria leken vara den som skapas och formas av barnen mellan de planerade aktiviteterna i förskoleverksamheten, medan vissa ansåg att all lek är fri lek. Vidare menade respondenterna att deras roll i den fria leken främst innebär att finnas tillhands vid behov och annars till mesta del vara en passiv observatör. Genom att vara uppmärksamma på barnens intressen i leken kan de sedan möta dessa i verksamheten. Den övergripande lärdomen för verksamma lärare av vår studie och den teoretiska litteratur denna bygger på är att vad de menar är fri lek och vilken, om någon, roll de själva har i denna. Detta får konsekvenser för vad barnen erbjuds för lärande- och utvecklingsmöjligheter i verksamheten. Det är därför en angelägen uppgift att som pedagog själv reflektera över sitt sätt att se på dessa två frågor. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29927
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29927_1.pdf (290.9Kb)
Datum
2012
Författare
Hammarlund, Tilda
Nyckelord
Lek
Fri lek
Förskola
Pedagoger
Pedagogers syn
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV