Den fria leken – Kvalitativ intervjustudie om pedagogers syn på fri lek i förskoleverksamheten
Sammanfattning
Sammanfattning:
Syftet med vårt arbete var att synliggöra pedagogers sätt att se på den fria leken och vilken, om det finns någon, roll
de själva anser sig ha i denna. Vår frågeställning i studien är: Vad är pedagogernas syn på den fria leken och sin
egen roll i denna?
Vi genomförde en kvalitativ intervjuundersökning i form av en respondentundersökning. Undersökningen bestod av
samtalsintervjuer med tio pedagoger som valdes ut med hjälp av ett s.k. bekvämlighetsurval. Frågorna var förberedda
men ändrades något utefter hur dialogen med respektive pedagog fortskred.
I vårt intervjuresultat går det att utläsa hur majoriteten av respondenterna ansåg den fria leken vara den som skapas
och formas av barnen mellan de planerade aktiviteterna i förskoleverksamheten, medan vissa ansåg att all lek är fri
lek. Vidare menade respondenterna att deras roll i den fria leken främst innebär att finnas tillhands vid behov och
annars till mesta del vara en passiv observatör. Genom att vara uppmärksamma på barnens intressen i leken kan de
sedan möta dessa i verksamheten.
Den övergripande lärdomen för verksamma lärare av vår studie och den teoretiska litteratur denna bygger på är att
vad de menar är fri lek och vilken, om någon, roll de själva har i denna. Detta får konsekvenser för vad barnen
erbjuds för lärande- och utvecklingsmöjligheter i verksamheten. Det är därför en angelägen uppgift att som pedagog
själv reflektera över sitt sätt att se på dessa två frågor.
1
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Hammarlund, Tilda
Nyckelord
Lek
Fri lek
Förskola
Pedagoger
Pedagogers syn
Språk
sv