Visa enkel post

dc.contributor.authorHammarlund, Tildasv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:09Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:09Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29927
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med vårt arbete var att synliggöra pedagogers sätt att se på den fria leken och vilken, om det finns någon, roll de själva anser sig ha i denna. Vår frågeställning i studien är: Vad är pedagogernas syn på den fria leken och sin egen roll i denna? Vi genomförde en kvalitativ intervjuundersökning i form av en respondentundersökning. Undersökningen bestod av samtalsintervjuer med tio pedagoger som valdes ut med hjälp av ett s.k. bekvämlighetsurval. Frågorna var förberedda men ändrades något utefter hur dialogen med respektive pedagog fortskred. I vårt intervjuresultat går det att utläsa hur majoriteten av respondenterna ansåg den fria leken vara den som skapas och formas av barnen mellan de planerade aktiviteterna i förskoleverksamheten, medan vissa ansåg att all lek är fri lek. Vidare menade respondenterna att deras roll i den fria leken främst innebär att finnas tillhands vid behov och annars till mesta del vara en passiv observatör. Genom att vara uppmärksamma på barnens intressen i leken kan de sedan möta dessa i verksamheten. Den övergripande lärdomen för verksamma lärare av vår studie och den teoretiska litteratur denna bygger på är att vad de menar är fri lek och vilken, om någon, roll de själva har i denna. Detta får konsekvenser för vad barnen erbjuds för lärande- och utvecklingsmöjligheter i verksamheten. Det är därför en angelägen uppgift att som pedagog själv reflektera över sitt sätt att se på dessa två frågor. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLeksv
dc.subjectFri leksv
dc.subjectFörskolasv
dc.subjectPedagogersv
dc.subjectPedagogers synsv
dc.titleDen fria leken – Kvalitativ intervjustudie om pedagogers syn på fri lek i förskoleverksamhetensv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post