• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digital fotografering som metod och dokumentationsprocess

Sammanfattning
I förskolan observeras det och dokumenteras som aldrig för. Samtidigt utvecklas tekniken väldigt snabbt och träder även till förskoleverksamheten och påverkar sätt att dokumentera. Med den nya reviderade läroplanen Lpfö 98 (rev.010) ställs högre krav på personalen att dokumentera, följa upp, utvärdera och utveckla verksamheten. Detta gör ämnet aktuell och intressant för mig som blivande pedagog som ska arbeta i förskolan och ska dokumentera den pedagogiska verksamheten. Den teoretiska utgångspunkten i uppsatsen är den sociokulturella perspektiv där lärandet uppfattas som distribuerat mellan människor i en grupp. Ur detta perspektiv är språket och kommunikation avgörande för lärande och utveckling. Jag berör också den aktuella läroplanen för förskolan och en annan relevant litteratur för att belysa dokumentation och lek. Syftet med mitt examensarbete har varit att kritisk granska hur pedagoger i förskolan använder digitala bilder i dokumentationsprocessen. I arbetet har jag också undersökt hur och vad pedagogerna använder digitala bilder till. Jag har använt mig av kvalitativ metod. Insamling av datamaterialet har skett via intervjuer med verksamma pedagoger som har erfarenhet av digitala bilder i sin dokumentation. Vidare har jag observerat pedagogerna under fotografering och vidare arbetet med digitala bilder på fältet. Resultat i min undersökning visar att alla pedagoger som har ingått i studien gör ett strategiskt urval av situationer som händer i förskolan när de fotograferar. De tycks föredra att fotografera barn i någon aktivitet. Fokus under fotografering tycks ligga på barns läroprocesser och utveckling. Pedagogerna använder sig av digitala bilder i syfte att synliggöra verksamheten för föräldrar, barnen och sig själva. Pedagogerna bearbetar bilderna olika och använder sig av olika multimodala verktyg. I relation till den nya reviderade läroplanen och dess krav på dokumentation i förskolan behöver pedagogerna, enligt min uppfattning, utveckla syftet med fotografering i dokumentationsprocessen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29934
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29934_1.pdf (229.1Kb)
Datum
2012
Författare
Hinar, Jana
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV