Friluftsliv från ett lärarlagsperspektiv
Abstract
Sammanfattning:
Denna studie har genomförts för att belysa hur lärarlag på högstadiet ser på friluftsliv i
undervisning. Syftet har varit att beskriva lärares uppfattning om friluftsliv i undervisnings
innehåll, på friluftsdagar samt beskriva möjligheten att använda friluftsliv som en metod till
ämnesövergripande undervisning. 15 lärare i ett lärarlag av 17 har besvarat en enkät med
öppna frågor som var indelad i tre delar; del 1 lärarnas bakgrund och erfarenhet av friluftsliv,
delfriluftsliv i skolan, del 3 ämnesövergripande undervisning kopplat till friluftsliv som
metod. Tre lärare svarade även på intervjuer för att fördjupa svaren i enkäten.
Resultatet av studien visade att lärare ser friluftsliv som vistelse i naturen med någon form av
frilufts relaterade aktiviteter. Arbetet med friluftsliv sker främst på friluftsdagar, vilket lärarna
ser som ett viktigt avbrott från den ordinarie undervisningen. Friluftsliv som metod för
ämnesövergripande undervisning tror alla lärare är en naturlig och bra metod för
undervisningen på friluftsdagar. Däremot poängterade många lärare vikten av att få tid till
planering och organisering i arbetet med friluftsliv i skolverksamheten.
Dessa slutsatser bör betraktas som ett bidrag eller komplement till redan befintlig forskning
på området, och det krävs betydligt fler studier och mer omfattande forskning för att bekräfta
mina slutsatser om de ska betraktas som tillräckligt tillförlitliga i pedagogiska sammanhang.
Min förhoppning är att detta kan belysa och uppmuntra till en medvetenhet för lärarlag i
arbetet med friluftsliv i undervisningen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Serholt, Johannes
Keywords
Friluftsliv
friluftsdagar
ämnesövergripande unde
Language
sv