• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Friluftsliv från ett lärarlagsperspektiv

Sammanfattning
Sammanfattning: Denna studie har genomförts för att belysa hur lärarlag på högstadiet ser på friluftsliv i undervisning. Syftet har varit att beskriva lärares uppfattning om friluftsliv i undervisnings innehåll, på friluftsdagar samt beskriva möjligheten att använda friluftsliv som en metod till ämnesövergripande undervisning. 15 lärare i ett lärarlag av 17 har besvarat en enkät med öppna frågor som var indelad i tre delar; del 1 lärarnas bakgrund och erfarenhet av friluftsliv, delfriluftsliv i skolan, del 3 ämnesövergripande undervisning kopplat till friluftsliv som metod. Tre lärare svarade även på intervjuer för att fördjupa svaren i enkäten. Resultatet av studien visade att lärare ser friluftsliv som vistelse i naturen med någon form av frilufts relaterade aktiviteter. Arbetet med friluftsliv sker främst på friluftsdagar, vilket lärarna ser som ett viktigt avbrott från den ordinarie undervisningen. Friluftsliv som metod för ämnesövergripande undervisning tror alla lärare är en naturlig och bra metod för undervisningen på friluftsdagar. Däremot poängterade många lärare vikten av att få tid till planering och organisering i arbetet med friluftsliv i skolverksamheten. Dessa slutsatser bör betraktas som ett bidrag eller komplement till redan befintlig forskning på området, och det krävs betydligt fler studier och mer omfattande forskning för att bekräfta mina slutsatser om de ska betraktas som tillräckligt tillförlitliga i pedagogiska sammanhang. Min förhoppning är att detta kan belysa och uppmuntra till en medvetenhet för lärarlag i arbetet med friluftsliv i undervisningen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29942
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29942_1.pdf (213.4Kb)
Datum
2012
Författare
Serholt, Johannes
Nyckelord
Friluftsliv
friluftsdagar
ämnesövergripande unde
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV