• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Friluftsliv från ett lärarlagsperspektiv

Abstract
Sammanfattning: Denna studie har genomförts för att belysa hur lärarlag på högstadiet ser på friluftsliv i undervisning. Syftet har varit att beskriva lärares uppfattning om friluftsliv i undervisnings innehåll, på friluftsdagar samt beskriva möjligheten att använda friluftsliv som en metod till ämnesövergripande undervisning. 15 lärare i ett lärarlag av 17 har besvarat en enkät med öppna frågor som var indelad i tre delar; del 1 lärarnas bakgrund och erfarenhet av friluftsliv, delfriluftsliv i skolan, del 3 ämnesövergripande undervisning kopplat till friluftsliv som metod. Tre lärare svarade även på intervjuer för att fördjupa svaren i enkäten. Resultatet av studien visade att lärare ser friluftsliv som vistelse i naturen med någon form av frilufts relaterade aktiviteter. Arbetet med friluftsliv sker främst på friluftsdagar, vilket lärarna ser som ett viktigt avbrott från den ordinarie undervisningen. Friluftsliv som metod för ämnesövergripande undervisning tror alla lärare är en naturlig och bra metod för undervisningen på friluftsdagar. Däremot poängterade många lärare vikten av att få tid till planering och organisering i arbetet med friluftsliv i skolverksamheten. Dessa slutsatser bör betraktas som ett bidrag eller komplement till redan befintlig forskning på området, och det krävs betydligt fler studier och mer omfattande forskning för att bekräfta mina slutsatser om de ska betraktas som tillräckligt tillförlitliga i pedagogiska sammanhang. Min förhoppning är att detta kan belysa och uppmuntra till en medvetenhet för lärarlag i arbetet med friluftsliv i undervisningen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29942
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29942_1.pdf (213.4Kb)
Date
2012
Author
Serholt, Johannes
Keywords
Friluftsliv
friluftsdagar
ämnesövergripande unde
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV