Det intersubjektiva idrottsrummet
Sammanfattning
Sammanfattning
Den här undersökningen gjordes för att ta reda på hur idrottslokalen och dess utformning påverkar det sociokul-
turella klimatet som skapas under lektioner i ämnet idrott och hälsa. Jag har under min utbildning till idrottslä-
rare besökt ett antal idrottshallar och upplevt en känsla av att de påverkar elevernas sätt att interagera med
varandra. Dels storleken på lokalerna men även lärarnas sätt att bemöta eleverna och det undervisningsmaterial
lärarna har tillgång till. Jag har observerat idrottslektioner vid ett antal skolor med idrottshallar som skiljer sig
både i utformning och i ålder och sett lärare med skilda sätt att bedriva undervisning på. Resultaten i min under-
sökning visade på betydelsen av rummets storlek och dess utformning för elevernas möjlighet att interagera med
varandra, men även lärarnas sätt att undervisa på visade sig ha betydelse för de interaktionsmönster som skapa-
des i rummet.
Summary:
This study was done to find out how sports hall and its design affect the socio-cultural climate created during
lessons in physical education and health. I have during my training for PE teachers visited a number of gymnasi-
ums and experienced a sense that they affect students' manner of interacting with each other. The size of the
premises but also the teachers' way of meeting the students and the teaching materials teachers have access to. I
have observed PE lessons at a number of schools with sports halls that are different both in design and in age and
have seen teachers with different ways to teach. The results of my study reveal the importance of the size of the
room and its design for the students to interact with each other, but also teachers' ways of teaching on turned out
to have significance for the interaction patterns that were created in the room.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Jonsson, Fredrik
Nyckelord
inkludering
exkludering
idrott
idrottshallar
p
Språk
sv