Slöjd och dokumentation – en möjlighet att synliggöra lärandet i görandet
Sammanfattning
-Hur analyserar, värderar och redovisar eleven sina slöjdarbeten?
-På vilket sätt kan elevens dokumentation/redovisning av arbetet synliggöra det de lär sig genom att
slöjda?
Uppsatsens litteraturavsnitt behandlar lärandet generellt, slöjd och dokumentation. Undersökningen är kvalitativ
i form av samtalsintervjuer med elever på två olika skolor. Jag observerade även samma elever vid några
tillfällen samt tog del av deras dokumentationsböcker som de skriver i slöjden. Resultatet av undersökningen
visade att eleverna har svårt att se vad de lär sig i slöjden och kunskaper i slöjd är svåra att sätta ord på. Vidare
framkom det ett motstånd mot att dokumentera eftersom eleverna inte vill ta tid från slöjdandet för att skriva.
Läraren ställs här inför ett dilemma. Kursplanens krav på att eleverna ska ha en dokumentation i ord och bild
satt i relation till elevernas motstånd och att de upplever det som svårt att sätta ord på kunskaperna i slöjd gör det
lite problematiskt. Datorn som redskap vid dokumentationen visade sig göra dokumentationen både lättare och
roligare, men här hade eleverna olika förutsättningar.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Nordin, Susanne
Nyckelord
Styrdokument i slöjd
praktisk/teoretisk kunskap
Språk
sv