• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att undervisa med förutsättning för god miljö och hållbar utveckling

Sammanfattning
Syftet med denna studie är att ta reda på vad hållbar utveckling innebär och undersöka hur slöjdlärare förhåller sig till hållbar utveckling i ämnet slöjd och hur de undervisar i området. I studien har en enkätundersökning utförts för att undersöka hur slöjdlärare undervisar i hållbar utveckling. En förfrågan gick ut via e-post till samtliga skolor i Göteborgs stad med årskurserna F-5, F-6 och F-9 om tillträde till slöjdlärarens e-post på skolan. 69 slöjdlärare fick sedan en förfrågan om de ville delta i undersökningen och av dessa medverkade 9. Studiens slutsats är att respondenterna i undersökningen till viss del använder sig av hållbar utveckling i undervisningen utan att de själva fått tillräcklig utbildning i ämnet. Styrdokumenten vägleder slöjdlärarna till hur de kan undervisa i hållbar utveckling, men att de gör detta efter eget bevåg och intresse. Det är viktigt att slöjdlärare får en bra utbildning i hållbar utveckling under lärarutbildningen så att de på ett bra sätt kan undervisa i ämnet. Ansvaret för att lära ut ligger hos lärare och i styrdokumenten står det om att eleverna skall utvecklas till kritiskt tänkande människor och att utbildningen ska ge en god grund för att aktivt kunna delta i samhället. Hållbar utveckling är en del av styrdokumenten och viktigt i undervisningen och därför är det viktigt för lärare att kunna undervisa i området i respektive ämne.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29953
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29953_1.pdf (788.9Kb)
Datum
2012
Författare
Tvärne, Maria
Nyckelord
Slöjd
Hållbar utveckling
Undervisning
Konsumtio
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV