dc.contributor.author | Tvärne, Maria | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:27:10Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:27:10Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29953 | |
dc.description.abstract | Syftet med denna studie är att ta reda på vad hållbar utveckling innebär och undersöka hur slöjdlärare förhåller
sig till hållbar utveckling i ämnet slöjd och hur de undervisar i området. I studien har en enkätundersökning
utförts för att undersöka hur slöjdlärare undervisar i hållbar utveckling. En förfrågan gick ut via e-post till
samtliga skolor i Göteborgs stad med årskurserna F-5, F-6 och F-9 om tillträde till slöjdlärarens e-post på skolan.
69 slöjdlärare fick sedan en förfrågan om de ville delta i undersökningen och av dessa medverkade 9. Studiens
slutsats är att respondenterna i undersökningen till viss del använder sig av hållbar utveckling i undervisningen
utan att de själva fått tillräcklig utbildning i ämnet. Styrdokumenten vägleder slöjdlärarna till hur de kan
undervisa i hållbar utveckling, men att de gör detta efter eget bevåg och intresse. Det är viktigt att slöjdlärare får
en bra utbildning i hållbar utveckling under lärarutbildningen så att de på ett bra sätt kan undervisa i ämnet.
Ansvaret för att lära ut ligger hos lärare och i styrdokumenten står det om att eleverna skall utvecklas till kritiskt
tänkande människor och att utbildningen ska ge en god grund för att aktivt kunna delta i samhället. Hållbar
utveckling är en del av styrdokumenten och viktigt i undervisningen och därför är det viktigt för lärare att kunna
undervisa i området i respektive ämne. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Slöjd | sv |
dc.subject | Hållbar utveckling | sv |
dc.subject | Undervisning | sv |
dc.subject | Konsumtio | sv |
dc.title | Att undervisa med förutsättning för god miljö och hållbar utveckling | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |