Show simple item record

dc.contributor.authorEgnell, Martinsv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:11Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:11Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29966
dc.description.abstractSammanfattning Den här studiens övergripande syfte är att undersöka hur lärare och elever upplever ämnet Gehörs- och musiklära (Ge/Mu) i gymnasiet och vad undervisningen i ämnet genererar för kunskaper, samt att jämföra resultaten med varandra och med ämnets kursplan. Undersökningen vilar på ett sociokulturellt perspektiv. Tonvikten ligger framförallt på det ”situerade lärandet”, vilket innebär att situationen som en person lär sig i också är en del av det hon eller han lär sig. För att den lärandes kunskaper ska bli så användbara som möjligt krävs det att lärsituationerna liknar de sammanhang där kunskapen är tänkt att användas. Undersökningsmetoden som användes var kvalitativ samtalsintervju av respondentkaraktär. Signifikant för denna typ av intervjumetod är att den påminner om ett samtal, vilket ger goda förutsättningar för en djupare förståelse kring hur respondenten resonerar. Det sammanlagda antalet studieobjekt för studien var fyra lärare och 16 elever. Lärarna representerade fyra olika gymnasieskolor i västra Sverige, där de vid tiden för undersökningen undervisade i Ge/Mu. Elevunderlaget utgjordes av fyra elever i årskurs 3 från vardera av dessa fyra gymnasieskolor. Samtliga elever läste eller hade läst Ge/Mu A. Studien visar att eleverna och lärarna ser ganska lika på Ge/Mu, men att lärarna i högre grad än eleverna upplever att ämnet ger ett helhetsperspektiv på musik. Den visar också att både elever och lärare har svårt att formulera hur kunskaperna som Ge/Mu ger kan användas i det praktiska musicerandet.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectGehörs- och musiklärasv
dc.subjectmusikteorisv
dc.subjectgehörsv
dc.subjectsitueratsv
dc.title”Gör man det bara teoretiskt så kommer det bara vara teoretiskt” – En kvalitativ undersökning om elevers och lärares syn på ämnet Gehörs- och musiklära på gymnasietsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record