• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Teknik, pedagogik och ämneskunskap – hur artikuleras och formuleras TPACK i ett arbetslag planering och praktik av undervisning

Sammanfattning
Sammanfattning Det här examensarbetet undersöker hur ett arbetslag samtalar och formulerar sin pedagogiska, ämnesmässiga och tekniska kunskap i planering och undervisning. Till vetenskaplig grund ligger koncepten PCK och TPACK, med sina teorier om vilka kunskaper en lärare bör ha för att kunna undervisa – dvs. hur man integrerar pedagogik, ämneskunskap och teknik i undervisningen. Examensarbetet undersöker även relationen mellan de tre kunskaperna hos det undersökta arbetslaget – hur pass benägna är lärarna att integrera dem i sin undervisning. Insamlingen av den empiriska datan har gjorts med tre kvalitativa metoder, genom observation av lärarnas planeringstillfällen, en gruppintervju av arbetslaget med fokus på hur lärarna arbetar med pedagogisk, ämnesmässiga och teknisk kunskap i sina respektive klasser, samt slutligen två samtalsintervjuer med rektor respektive en av skolans IT-guider. Resultat visar att skolans tillgång till digitala redskap har förbättrats de senaste åren, och på väg att bli bättre. Det fanns exempelvis tillgång till dator, bildprojektor och ljudsystem i varje klassrum, liksom en klassuppsättning av bärbara datorer som lärarna kunde boka. De medverkande lärarnas kunskap om teknik är god i relation till användandet av digital teknik. Lärarnas användande av teknik i undervisningen är av utvecklande art – de använder så att säga sina tekniska redskap på ett avancerat vis. Med avancerad användning av teknik syftas det till att tekniken utvecklas från sitt ursprungliga användningsområde för att passa den pedagogiska användningen. Lärarna säger sig också vara medvetna om att de behöver fördjupa sin kunskap ytterligare för att anpassa sig till kommande år, i och med införandet av ett en-till-en-klassrum för deras elever.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29976
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29976_1.pdf (238.9Kb)
Datum
2012
Författare
Kristensen, Marcus
Nyckelord
Digital teknik
IT
IKT
PCK
TPCK
TPACK
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV