En jämförelse av matematikundervisningen i Marocko och Sverige
Abstract
Institution Institutionen för pedagogik och didaktik
Titel En jämförelse av matematikundervisningen i Marocko och Sverige
Handledare Per-Olof Bentley
Författare Nadia Labtata och Stina Carlund
Examinator Thomas Lingefjärd
Rapportnummer HT05-2611-098
Datum 2005-12
I Sverige har det under den senaste tiden skett en ökande internationalisering. Många barn i
den svenska skolan kommer från andra länder och har erfarenheter från andra kulturer och
andra skolor. För att bättre kunna förstå och möta de här eleverna menar vi att det är viktigt att
ha en förståelse för eventuella skillnader och likheter mellan det svenska och andra
skolsystem och undervisningsmetoder.
Syftet med vår uppsats är att jämföra matematikundervisningen och hur ämnet introduceras
vid skolstarten. Vi tänkte jämföra undervisningen i en årskurs ett klass i Sverige med en
motsvarande i Marocko. Tyvärr kunde vi inte uppnå detta då skolorna i Marocko var stängda
på grund av en nyinsatt helgdag.
Studien är uppbyggd på intervjuer med lärare från båda länderna, intervjuer med barn som
gått i skolan i båda länderna, observationer samt analyser av styrdokument och läroböcker.
Utifrån detta har vi jämfört de två ländernas matematikundervisning och skolorganisation.
En väsentlig skillnad mellan ländernas skola är att en lärare i Marocko har ca 45 barn i sin
klass medan lärare i Sverige som ibland är fler än en har en barngrupp på ca 20-25 barn. Efter
att ha analyserat våra resultat har vi kommit fram till att klasstorleken påverkar pedagogernas
undervisningssätt. Skillnaderna i arbetssätt leder till att barnen utvecklar och lär sig olika
saker. De marockanska barnen kan mer faktakunskaper medan de svenska barnen blir bra på
att söka information, diskutera och analysera.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2005Author
Labtata, Nadia
Carlund, Stina
Publication type
other
Series/Report no.
ht05 2611-098
Language
swe