• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En jämförelse av matematikundervisningen i Marocko och Sverige

Sammanfattning
Institution Institutionen för pedagogik och didaktik Titel En jämförelse av matematikundervisningen i Marocko och Sverige Handledare Per-Olof Bentley Författare Nadia Labtata och Stina Carlund Examinator Thomas Lingefjärd Rapportnummer HT05-2611-098 Datum 2005-12 I Sverige har det under den senaste tiden skett en ökande internationalisering. Många barn i den svenska skolan kommer från andra länder och har erfarenheter från andra kulturer och andra skolor. För att bättre kunna förstå och möta de här eleverna menar vi att det är viktigt att ha en förståelse för eventuella skillnader och likheter mellan det svenska och andra skolsystem och undervisningsmetoder. Syftet med vår uppsats är att jämföra matematikundervisningen och hur ämnet introduceras vid skolstarten. Vi tänkte jämföra undervisningen i en årskurs ett klass i Sverige med en motsvarande i Marocko. Tyvärr kunde vi inte uppnå detta då skolorna i Marocko var stängda på grund av en nyinsatt helgdag. Studien är uppbyggd på intervjuer med lärare från båda länderna, intervjuer med barn som gått i skolan i båda länderna, observationer samt analyser av styrdokument och läroböcker. Utifrån detta har vi jämfört de två ländernas matematikundervisning och skolorganisation. En väsentlig skillnad mellan ländernas skola är att en lärare i Marocko har ca 45 barn i sin klass medan lärare i Sverige som ibland är fler än en har en barngrupp på ca 20-25 barn. Efter att ha analyserat våra resultat har vi kommit fram till att klasstorleken påverkar pedagogernas undervisningssätt. Skillnaderna i arbetssätt leder till att barnen utvecklar och lär sig olika saker. De marockanska barnen kan mer faktakunskaper medan de svenska barnen blir bra på att söka information, diskutera och analysera.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/299
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT05-2611-098.pdf (198.0Kb)
Datum
2005
Författare
Labtata, Nadia
Carlund, Stina
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
ht05 2611-098
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV