• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det som händer på Facebook stannar på CV:t – En kvalitativ studie kring arbetssökandes inställning till social rekrytering

Sammanfattning
Titel: Det som händer på Facebook stannar på CV:t – En kvalitativ studie kring arbetssökandes inställning till social rekrytering Författare: Jenny Svensson och Emelie Carlsson Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet Termin: Vårterminen 2012 Handledare: Patrik Wikström Sidantal: 46 inklusive bilaga Syfte: Syftet med vår studie är att undersöka arbetssökandes inställning till social rekrytering Metod: Kvalitativa samtalsintervjuer Material: 14 samtalsintervjuer. 8 intervjuer med Invision Media Groups säljare och 6 intervjuer med arbetssökande. Huvudresultat: Vår undersökning visar att arbetssökande har begränsad kunskap om social rekrytering. De har mestadels inte reflekterat över möjligheten att söka arbete via sociala medier. De arbetssökande använder sig i stort sett enbart av Facebook på grund av att de inte har något behov av eller kunskap om att använda övriga sociala medier. Sociala medier ses främst som en kanal för privat kommunikation och man upplever inget behov av att kommunicera med företag via den kanalen. En central anledning till den låga användningen av social rekrytering och sociala medier generellt är att man är angelägen om att skilja på privat- och yrkesliv. Trots detta ser arbetssökande på social rekrytering som något positivt, främst ur arbetsgivarens perspektiv. Arbetssökande anser att de traditionella kanalerna än så länge är de mest effektiva för att nå arbetssökande, men att social rekrytering kommer att bli viktigare i framtiden och att företag därför även för finnas på den kanalen. Eftersom vår undersökning baseras på 14 samtalsintervjuer är vårt resultat inte är generaliserbart, dock kan vi se mönster och tendenser av arbetssökandes inställning till social rekrytering då respondenterna uttrycker snarlika åsikter.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/30198
Samlingar
  • Kandidatuppsatser
Fil(er)
gupea_2077_30198_1.pdf (505.6Kb)
Datum
2012-09-06
Författare
Carlsson, Emelie
Svensson, Jenny
Nyckelord
arbetssökande
kommunikation
privat
offentligt
Facebook
sociala medier
Social rekrytering
Serie/rapportnr.
Examensarbete
C800
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV