• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Möte med lärare i teori och praktik – hur kunskapssyner gestaltas i klassrummet

Sammanfattning
Titel: Möte med lärare i teori och praktik – hur kunskapssyner gestaltas i klassrummet. Författare: Jessika Arrhenius och Malin Åberg Typ av arbete: Examensarbete 10 poäng Antal sidor: 33 Handledare: Kerstin Lökken Examinator: Ninni Trossholmen Program: Nya Lärarprogrammet 140 poäng, Göteborgs Universitet Rapportnummer: Ht 05-1030-2 Nyckelord: kunskap, inlärning, teori, praktik, didaktik Syfte: Vårt syfte är att se på olika kunskapssyner och teorier om hur inlärning sker, samt hur läraren ute i verksamheten förhåller sig till dessa i teori och praktik. Vi har utgått ifrån följande frågeställningar: Kommer lärarna ihåg teorier från sin utbildning och används de i praktiken? och Hur väl medvetna är de om det som ligger till grund för deras egen kunskapssyn? Metod: En kvalitativ metod i form av klassrumsobservationer och bandade intervjuer. Totalt gjordes fyra observationer och fem Intervjuer. Resultat/Slutsats: Utifrån våra intervjuer och observationer har vi uppmärksammat att lärarna har svårt att nämna olika teorier och arbetssätt. Men utifrån de observationer vi gjort har vi sett att de använder sig av flera metoder och att teorierna finns med i tankarna.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/301
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
ht05 1030-2.pdf (131.9Kb)
Datum
2005
Författare
Arrhenius, Jessika
Åberg, Malin
Nyckelord
didaktik
kunskap
inlärning
teori
praktik
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
ht05 1030-02
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV