Möte med lärare i teori och praktik – hur kunskapssyner gestaltas i klassrummet
Sammanfattning
Titel: Möte med lärare i teori och praktik – hur kunskapssyner gestaltas i
klassrummet.
Författare: Jessika Arrhenius och Malin Åberg
Typ av arbete: Examensarbete 10 poäng
Antal sidor: 33
Handledare: Kerstin Lökken
Examinator: Ninni Trossholmen
Program: Nya Lärarprogrammet 140 poäng, Göteborgs Universitet
Rapportnummer: Ht 05-1030-2
Nyckelord: kunskap, inlärning, teori, praktik, didaktik
Syfte: Vårt syfte är att se på olika kunskapssyner och teorier om hur
inlärning sker, samt hur läraren ute i verksamheten förhåller sig till
dessa i teori och praktik. Vi har utgått ifrån följande
frågeställningar: Kommer lärarna ihåg teorier från sin utbildning
och används de i praktiken? och Hur väl medvetna är de om det
som ligger till grund för deras egen kunskapssyn?
Metod: En kvalitativ metod i form av klassrumsobservationer och bandade
intervjuer. Totalt gjordes fyra observationer och fem
Intervjuer.
Resultat/Slutsats: Utifrån våra intervjuer och observationer har vi uppmärksammat att
lärarna har svårt att nämna olika teorier och arbetssätt. Men utifrån
de observationer vi gjort har vi sett att de använder sig av flera
metoder och att teorierna finns med i tankarna.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2005Författare
Arrhenius, Jessika
Åberg, Malin
Nyckelord
didaktik
kunskap
inlärning
teori
praktik
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
ht05 1030-02
Språk
swe