Vilken hållbar utveckling? En studie av ryska och svenska studenters uppfattningar av begreppet hållbar utveckling
Sammanfattning
Begreppet hållbar utveckling har allt sedan Brundtlandrapporten år 1987 blivit mer och mer använt
över hela världen. Begreppet kan dock definieras på många olika sätt och uppfattas olika av olika
aktörer i samhället. Ambivalensen kring begreppet har på en internationell nivå lett till svårlösta
konflikter mellan stater. En aspekt som dock verkar mindre väl utforskad är hur medborgare på
lokal nivå uppfattar begreppet hållbar utveckling och varifrån de får sina uppfattningar. Hur
universitetsstudenter uppfattar begreppet är särskilt intressant att undersöka då utbildningssystemet
är ett effektivt medel för att förändra människors tankesätt i en hållbar riktning.
Denna kandidatuppsats i kulturgeografi har som syfte att komparativt undersöka studenters
uppfattningar av begreppet hållbar utveckling i Ryssland och Sverige samt undersöka möjliga
förklaringar till varför begreppet uppfattas som det gör. Platserna som har valts för undersökningen
är St. Petersburgs statliga polytekniska universitet i St. Petersburg, Ryssland, och Chalmers tekniska
högskola AB i Göteborg, Sverige. De utbildningar som har valts är civilingenjörsprogrammen
Industriell och civil byggnad och Stadsbyggnad i Ryssland och Väg- och vattenbyggnad i Sverige.
Tidigare forskning kring skiftande uppfattningar av begreppet presenteras och ett teoretiskt ramverk
för att kategorisera uppfattningar ställs upp. Som metod används semistrukturerade intervjuer och
dokumentstudier av universitetens mål och kursplaner för kurserna "Ekologi" och "Miljö- och
resursanalys för hållbar utveckling". Resultaten analyseras och jämförs utifrån det teoretiska
ramverket.
Vi drar slutsatsen att det finns stora skillnader mellan de ryska och svenska studenternas
uppfattningar, men även några likheter. Få ryska studenter känner till begreppet hållbar utveckling
och prioriterar ekonomisk utveckling och tekniska lösningar. De svenska studenterna, däremot,
känner till begreppet hållbar utveckling och prioriterar miljön och livsstilsförändringar. I båda
länderna anses både staten och medborgarna ha ansvaret för att uppnå hållbar utveckling. Hållbar
utveckling nämns i liten utsträckning på miljöutbildningen i Ryssland och i både Ryssland och
Sverige tar utbildningen endast upp den ekologiska dimensionen av hållbar utveckling. Vår
bedömning är att begreppet inte är lika spritt i det ryska samhället som i det svenska och att
skillnaderna främst beror på ländernas olika historia och socioekonomiska utvecklingsnivå och i
mindre grad på kulturella skillnader.
Examinationsnivå
Student Essay
Fil(er)
Datum
2012-09-11Författare
Röstell, Thomas
Ädel, Marina
Nyckelord
hållbar utveckling
utbildning
uppfattningar
Ryssland
Sverige
Serie/rapportnr.
Kandidatuppsats i Kulturgeografi och geografi med kulturgeografisk inriktning
2012:16
Språk
swe