dc.contributor.author | Majberger Wiedel, Jennie | |
dc.date.accessioned | 2012-09-24T07:25:26Z | |
dc.date.available | 2012-09-24T07:25:26Z | |
dc.date.issued | 2012-09-24 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/30370 | |
dc.description.abstract | Syftet med uppsatsen är att belysa hur några pedagoger i grund- och grundsärskolan (åk 0-3) arbetar med och har användning av Allsången; ett projekt där de övar sånger med sina elever och till slut samlas för en stor konsert. Respondenterna arbetar i Stenungsund och det är Kulturskolan där som håller i Allsången. Moderprojektet är Allsången i Angered som funnits i många år. Uppsatsen sammanfattar den pedagogiska tanken bakom Allsångsprojektet.
Teori: Det sociokulturella perspektivet på lärande som säger att det finns möjligheter till lärande och utveckling när människor möts.
Metod: Halvstrukturerade intervjuer med fem medverkande pedagoger.
Resultat: Respondenterna använder sig av Allsångsprojektet på många olika sätt och kan urskilja effekter av sitt deltagande. I svaren återkommer ord som gemenskap, delaktighet och utveckling.
I litteraturen finns stöd för deras upplevelser. Den pedagogiska tanken bakom Allsången sammanfattas enklast med ordet delaktighet och har stort stöd i uppsatsens teorianknytning.
Uppsatsens resultat och diskussion kan inspirera de ansvariga för projekt som Allsången eller liknande att arbeta mera medvetet i förhållande till den pedagogiska tanken. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidatuppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT12-IPS-07 PDGX62 | sv |
dc.subject | sång | sv |
dc.subject | gemenskap | sv |
dc.subject | delaktighet | sv |
dc.subject | utveckling | sv |
dc.subject | lärande | sv |
dc.subject | förhållningssätt | sv |
dc.subject | sociokulturell | sv |
dc.title | Allsången som gemenskapare. En intervjuundersökning om ett projekts möjligheter | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet | swe |
dc.type.degree | Student essay | |