• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En fallstudie under etableringsprocessen i ett outsourcingprojekt - Med "The improvabilityTM model"

A case study of the establishment process during an outsourcing project with - "The ImprovabilityTM"model

Sammanfattning
Outsourcing av IT är idag ett väl använt begrepp och används av både stora och små företag. Där den vanligaste orsaken till att företag outsourcar arbetsuppgifter är att sänka sina omkostnader. Att outsourca sin IT-­‐avdelning kräver förändringar i organisationen. Det är sällan företag är medvetna om detta, det finns förväntningar om att arbeta precis som tidigare, enda skillnaden är att kostnaden minskar. Det blir därför leverantörens ofrivilliga arbetsuppgift att göra organisationen medveten om hur arbetet måste ske och leda förändringsarbetet. Ett av problemen som leverantören måste ta itu med är att kommunikationen inte sker via informella informationskanaler. Då det kan underminera nyttoeffekterna av att outsourca sin IT. Att leda denna förändring är en viktig del i initieringsfasen etableringsprocessen) av ett outsourcingprojekt. För att leda förändringsarbetet finns det modeller att utgå ifrån. Denna fallstudie undersöker ett befintligt outsourcingprojekt och innefattar en dokumentstudie samt två stycken semistrukturerade intervjuer. Dokumentstudien bestod av de resultat som sammanställts när en förändringsledningsmodell nyttjats i ett aktuellt projekt. Intervjupersoner sammanställde resultatet som dokumentstudien baserades på. De hade god kunskap om den aktuella förändringsledningsmodellen. Denna studie har därför genomförts i syftet att försöka svara på hur användbar en modell för förändringsledning kan vara under etableringsprocessen i ett outsourcingprojekt. I resultatet har data från dokumentstudien och intervjuerna kombinerats för att analysera applicerbarheten av den valda förändringsledningsmodellen på outsourcingprojekt. Resultatet visar att med modellens hjälp går det att identifiera risker som kan hämma förändringsarbetet.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
URL:
http://hdl.handle.net/2077/30383
Samlingar
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
Fil(er)
gupea_2077_30383_1.pdf (489.9Kb)
Datum
2012-09-24
Författare
Ivarsson, Johan
Ericsson, Sven
Nyckelord
Förändringsledning
Outsourcing
ImprovAbility-modell
Serie/rapportnr.
2012
032
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV