En fallstudie under etableringsprocessen i ett outsourcingprojekt - Med "The improvabilityTM model"
A case study of the establishment process during an outsourcing project with - "The ImprovabilityTM"model
Sammanfattning
Outsourcing av IT är idag ett väl använt begrepp och används av både stora och små
företag. Där den vanligaste orsaken till att
företag outsourcar arbetsuppgifter är att sänka sina omkostnader. Att outsourca sin
IT-‐avdelning kräver förändringar i organisationen. Det är sällan företag är medvetna om detta, det finns förväntningar
om att arbeta precis som tidigare, enda
skillnaden är att kostnaden minskar. Det blir
därför leverantörens ofrivilliga arbetsuppgift att
göra organisationen medveten om hur arbetet
måste ske och leda förändringsarbetet. Ett
av problemen som leverantören måste ta
itu med är att kommunikationen inte sker
via informella informationskanaler. Då det
kan underminera nyttoeffekterna av att
outsourca sin IT. Att leda denna förändring
är en viktig del i initieringsfasen etableringsprocessen) av ett outsourcingprojekt. För att leda förändringsarbetet finns det modeller att utgå
ifrån. Denna fallstudie undersöker ett befintligt
outsourcingprojekt och innefattar en dokumentstudie samt två stycken semistrukturerade intervjuer. Dokumentstudien
bestod av de resultat som sammanställts
när en förändringsledningsmodell nyttjats
i ett aktuellt projekt. Intervjupersoner sammanställde resultatet som dokumentstudien
baserades på. De hade god kunskap om den
aktuella förändringsledningsmodellen. Denna
studie har därför genomförts i syftet att försöka svara på hur användbar en modell
för förändringsledning kan vara under etableringsprocessen i ett outsourcingprojekt.
I resultatet har data från dokumentstudien och
intervjuerna kombinerats för att analysera applicerbarheten av den valda förändringsledningsmodellen på outsourcingprojekt. Resultatet visar att med
modellens hjälp går det att identifiera risker
som kan hämma förändringsarbetet.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Fil(er)
Datum
2012-09-24Författare
Ivarsson, Johan
Ericsson, Sven
Nyckelord
Förändringsledning
Outsourcing
ImprovAbility-modell
Serie/rapportnr.
2012
032
Språk
swe