• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sociala medier – strategier,möjligheter och risker

Social media – strategies, opportunities and risks

Sammanfattning
Sociala medier med dess enorma och kontinuerliga informationsflöde har de senaste åren ökat ständigt vad gäller användarantal och innehåll. Denna ökning har i sin tur lett till att företag och organisationer gärna vill synas inom dessa kommunikationskanaler, men har de alltid en klar uppfattning om varför och hur, samt är de medvetna om vilka risker som finns förenat med det? Forskningen inom området är delvis tudelad. Debatten handlar bland annat om vilket värde informationen på sociala medier har och om dessa medier verkligen är bra kommunikationskanaler.Vidare diskuteras det om företag har råd att stå utanför sociala medier med all den information de genererar. Syftet med uppsatsen är att undersöka varför organisationer involverar sig i sociala medier och nätverk, utan att nödvändigtvis veta vad ett sådant engagemang innebär eller vad de får ut av det. För den här studien har jag tagit ett kvalitativt angreppssätt och intervjuat fem stycken företag och organisationer. Min studie visar att närvaron på de sociala medierna i största mån primärt baseras på två faktorer. Dels handlar det om att synas eftersom målgruppen finns där och dels handlar det om att bemöta den kommunikation som redan bedrivs inom dessa kanaler och således öppna upp en dialog. Sociala medier innebär en väldigt effektiv kommunikationskanal och som företag bör man i de allra flesta fall synas där, däremot gäller det att ha ett tydligt syfte med sin närvaro och vad som skall kommuniceras. Det pratas om företagen oavsett om företagen själva är med i dialogen, det går inte att bestämma vad som sägs inom dessa kanaler, men det går att utveckla strategier för att påverka och delvis styra dess innehåll.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Övrig beskrivning
Social media, with its immense and continuous flow of information, has in recent years grown tremendously in terms of users and content. This increase has led companies and organizations keen to be seen within these channels of communication, but do they always have a clear idea of how and why, and are they aware of the risks that are associated with it? Current research on social media is somewhat divided in two. The debate concerns, among other things, what value the information on social media has, and whether the media is really a good communication channel or not. This raises several questions, for example can a company really afford to remain outside of social media with all the information it generates? This research aims at answering these questions in order to further understand how organizations discuss social media presence and strategies. This research suggests that the presence on social media is primarily based on two factors. It is partly to be seen by the audience you as a company want to attract, and partly about encountering the communication already taking place in these channels and to open up a dialogue. Social media is a very effective communication channel and a company should in most cases be seen there. However, it is important to have a clear purpose about the presence and about what should be communicated. People talk about companies whether the company itself is involved in the dialogue or not, you cannot determine what to be said in these channels, but you can develop strategies to influence it.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/30400
Samlingar
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
Fil(er)
gupea_2077_30400_1.pdf (324.1Kb)
Datum
2012-09-25
Författare
Prodan, Tobias
Nyckelord
Sociala medier
Incitament
Företag
Organisationer
Serie/rapportnr.
2012
009
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV