Creating multimodal texts in language education
Abstract
I denna licentiatuppsats undersöks gymnasieelevers skapande av digitala
berättelser i svenska eller svenska som andraspråk i en skolpraktik.
Analysen grundas på videoupptagningar av par eller mindre grupper
under deras arbete med sina multimodala texter. I uppsatsen presenteras
två par studenter och deras interaktion i två fallstudier. Paren har valts ut
för att på olika sätt belysa mångfald, dels utifrån elevers olika språkliga
bakgrund, dels vad gäller de olika uttryckssätt de arbetar med i sitt
multimodala textskapande. Hur eleverna positionerar sig i förhållande
till varandra och till den skolmiljö de befinner sig i fokuseras liksom hur
berättelserna skapas i interaktionen mellan eleverna. För att relatera
interaktionen till det institutionella sammanhang i vilket den är situerad
används aktivitetsteori som ett analysverktyg. I den ena fallstudien är en
elev andraspråkstalare av svenska, vilket visar sig påverka samarbetet då
eleverna förhandlar om hur de ska uttrycka sig språkligt i sin
multimodala text. Andraspråkstalaren ges inte samma möjlighet att
komma med förslag på lösningar till språkliga problem och får heller
ingen respons på sina förslag, även om de är språkligt korrekta. När
eleverna förhandlar om sin berättelses innehåll undviker de
meningsskiljaktigheter genom att återgå till det gemensamma projektet
att fullfölja en skoluppgift. I den andra fallstudien skapar eleverna sin
multimodala text genom att olika uttryckssätt konstrueras samtidigt och
därmed tillåts påverka varandra. Då multimodala texter är vanligt
förekommande i praktiker utanför skolan, kan texten ses som ett gränsöverskridande
objekt, vilket bidrar till att eleverna kan använda sig av
kunskaper förvärvade också utanför skolkontexten för att positionera sig
som kompetenta användare av informations- och kommunikationsteknik
(IKT) i skolsituationen.
Publisher
Institutet för svenska som andraspråk, Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet
Collections
Date
2012Author
Godhe, Anna-Lena
Editor
Johansson Kokkinakis, Sofie
Tingsell
Keywords
collaborative writing
ICT
positioning
framing
emerging
interaction analysis
activity theory
boundary objects
Publication type
report
Series/Report no.
Rapporter om svenska som andraspråk (ROSA)
14
Language
eng