• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevers tillvägagångssätt och uttalade uppfattningar när de hanterar tal i bråkform. En fallstudie där datorn används som metod och verktyg

Abstract
Syfte: Syftet är att undersöka hur elever i årskurs åtta hanterar tal i bråkform vid problemlös-ning, med inriktning på del av en helhet och del av antal, när datorn används som verktyg. Fokus är på de elever som visar svårigheter inom detta matematikområde. Teori: Vi utgår från det sociokulturella perspektivet som innefattar både socialt samspel och redskap som utvecklar vårt tänkande för att ge oss stöd i lärandet. Vårt specialpedagogiska synsätt innebär att elevers svårigheter uppstår i mötet med omgivningen och detta benämns i forskningslitteraturen som det relationella perspektivet. Metod: För att på djupet kunna studera de forskningsfrågor som studien utgår ifrån används fallstudie som metod. Empirin samlas in genom att eleverna, som arbetar i par, använder ett skärminspelningsprogram Screencast-O-Matic så att vi kan ta del av elevernas samtal och det som sker på deras datorskärmar. Eleverna löser matematikproblem som behandlar tal i bråk-form med stöd av en visuell dynamisk representationsform i datorprogrammet GeoGebra. Empirin kategoriseras i följande kategorier: Kunskapande och användning, kontroll samt af-fekter. Kunskapande och användning delas in i följande underkategorier: metod och beräk-ning, begrepp samt resonemang och kommunikation. Därefter gör vi en tolkning och analys av den kategoriserade empirin. Resultat: I denna kvalitativa studie anser vi att det inte går att göra några generaliseringar ef-tersom det är en liten urvalsgrupp. Det vi tycker oss kunna se är att elever i matematiksvårig-heter får stöd i att använda en visuell dynamisk representationsform vid problemlösning. Ele-ver använder representationsformen som stöd i sitt resonemang genom att till exempel titta på figuren, ändra storlek eller rita i figuren för att prova sig fram och samtidigt argumenterar de för olika lösningsmetoder. Vi ser också att några elever använder få begrepp i sin kommuni-kation, använder fel ingångsvärde och inte uppmärksammar all information i elevuppgiften.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/30437
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_30437_1.pdf (1.125Mb)
Date
2012-09-27
Author
Cederman, Eva-Lena
Utterberg, Marie
Keywords
matematikdidaktik
elever i svårigheter
tal i bråkform
problemlösning
kommunikation
dynamisk visuell representationsform
datorn som verktyg
GeoGebra
Screencast-O-Matic
Series/Report no.
Magisteruppsats
VT12-IPS-07 SLP600
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV