dc.contributor.author | Cederman, Eva-Lena | |
dc.contributor.author | Utterberg, Marie | |
dc.date.accessioned | 2012-09-27T08:44:30Z | |
dc.date.available | 2012-09-27T08:44:30Z | |
dc.date.issued | 2012-09-27 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/30437 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet är att undersöka hur elever i årskurs åtta hanterar tal i bråkform vid problemlös-ning, med inriktning på del av en helhet och del av antal, när datorn används som verktyg. Fokus är på de elever som visar svårigheter inom detta matematikområde.
Teori: Vi utgår från det sociokulturella perspektivet som innefattar både socialt samspel och redskap som utvecklar vårt tänkande för att ge oss stöd i lärandet. Vårt specialpedagogiska synsätt innebär att elevers svårigheter uppstår i mötet med omgivningen och detta benämns i forskningslitteraturen som det relationella perspektivet.
Metod: För att på djupet kunna studera de forskningsfrågor som studien utgår ifrån används fallstudie som metod. Empirin samlas in genom att eleverna, som arbetar i par, använder ett skärminspelningsprogram Screencast-O-Matic så att vi kan ta del av elevernas samtal och det som sker på deras datorskärmar. Eleverna löser matematikproblem som behandlar tal i bråk-form med stöd av en visuell dynamisk representationsform i datorprogrammet GeoGebra. Empirin kategoriseras i följande kategorier: Kunskapande och användning, kontroll samt af-fekter. Kunskapande och användning delas in i följande underkategorier: metod och beräk-ning, begrepp samt resonemang och kommunikation. Därefter gör vi en tolkning och analys av den kategoriserade empirin.
Resultat: I denna kvalitativa studie anser vi att det inte går att göra några generaliseringar ef-tersom det är en liten urvalsgrupp. Det vi tycker oss kunna se är att elever i matematiksvårig-heter får stöd i att använda en visuell dynamisk representationsform vid problemlösning. Ele-ver använder representationsformen som stöd i sitt resonemang genom att till exempel titta på figuren, ändra storlek eller rita i figuren för att prova sig fram och samtidigt argumenterar de för olika lösningsmetoder. Vi ser också att några elever använder få begrepp i sin kommuni-kation, använder fel ingångsvärde och inte uppmärksammar all information i elevuppgiften. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magisteruppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT12-IPS-07 SLP600 | sv |
dc.subject | matematikdidaktik | sv |
dc.subject | elever i svårigheter | sv |
dc.subject | tal i bråkform | sv |
dc.subject | problemlösning | sv |
dc.subject | kommunikation | sv |
dc.subject | dynamisk visuell representationsform | sv |
dc.subject | datorn som verktyg | sv |
dc.subject | GeoGebra | sv |
dc.subject | Screencast-O-Matic | sv |
dc.title | Elevers tillvägagångssätt och uttalade uppfattningar när de hanterar tal i bråkform. En fallstudie där datorn används som metod och verktyg | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |