Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, Sara
dc.date.accessioned2012-10-01T09:41:51Z
dc.date.available2012-10-01T09:41:51Z
dc.date.issued2012-10-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/30465
dc.description.abstractSyfte: Syftet med undersökningen är att utforska de pedagogiska möjligheter som använd-ningen av iPad som pedagogiskt verktyg i förskolan öppnar för barn i behov av särskilt stöd för att utveckla kommunikation, samspel och delaktighet. Teori: Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv med aktivitetsdiamanten som teori. Metod: Studien är utifrån en hermeneutisk ansats med en kvalitativ karaktär. Empirin har samlats in genom observationer och samtal/intervjuer. Resultat: För att de sex barn i behov av särskilt stöd som deltog i studien skulle uppnå delak-tighet med hjälp av en iPad visade resultatet på att pedagogerna behövde vara närvarande under iPadaktiviteten. När iPaden användes av fler än ett barn fungerade iPaden som en bro för att bygga kommunikation och på så vis samspel. Barnen i studien kommunicerade på olika sätt och resultatet visade på att iPaden lyckades skapa ett forum där barnen var tvungna att kommunicera för att samspel skulle uppstå. På så vis kan iPad ses som en tillgång för delak-tigheten för barn i behov av särskilt stöd. Resultatet visade även på att iPadaktiviteten krävde en medveten, syftesinriktad och lyhörd pedagog för att bland annat kunna fungera som kommunikativa stöttor för barn i behov av särskilt stöd. Enligt pedagogerna som deltog i studien användes iPaden som ett samarbets-verktyg och för att träna turtagning, vilket pedagogerna ansåg behövas för att kunna samspela.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT12-IPS-11 SPP600sv
dc.subjectbarn i behov av särskilt stödsv
dc.subjectkommunikationsv
dc.subjectsamspelsv
dc.subjectdelaktighetsv
dc.subjectförskolasv
dc.subjectiPadsv
dc.subjectIKTsv
dc.titleEtt verktyg för ökad delaktighet? En studie om iPad i förskolan för sex barn i behov av särskilt stödsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record