Nya Turismföretag - en kvalitativ studie kring faktorer för ökat turismföretagande med utgångspunkt inom Destination Läckö Kinnekulle
Sammanfattning
Studien syftar till att identifiera faktorer vilka kan främja ett ökat turismföretagande.
Det är en kvalitativ studie som främst baseras på 21 intervjuer som genomförts inom
det område som den empiriska delen av studien omfattar, Destination Läckö Kinnekulle,
vilket innefattar Götene och Lidköping med omnejd.
Studien visar att de flesta insatser som genomförts har viss positiv inverkan för
turismnäringen, men på olika sätt. Turismnäringen är omfattande och påverkas av många
aspekter i samhället. De som främst startat turismföretag är inom studien kvinnor som drivs
av ett brinnande intresse och som ser företagandet mer som en livsstil. Turismföretagarna
besitter själva kunskap, kreativitet och förmåga att driva verksamheten. De efterfrågar stöd
och konkreta nätverk främst rörande marknadsföring, finansiering och alla de regelverk som
omgärdar turismföretagare. Främsta drivkraft hos turismföretagare verkar vara att kunna få
arbeta med sitt intresse och de motiveras som bäst av passion för verksamheten.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2012-10-02Författare
Stenberg, Elisabeth
Nyckelord
Turismnäring
Turism
Turismföretagare
Entreprenörskap
Destination
Insats
Efterfrågan
Drivkraft
Livsstil
Förutsättningar
Språk
swe