• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det goda mötet

Vad förväntar sig gästen?

Abstract
Måltidskunskap är ett relativt nytt och outforskat området. Forskare menar att måltiden är en diffus sak att undersöka och att det krävs mer djupgående forskning kring ämnet. Den nordiska forskning som gjorts delar upp måltiden i fem aspekter. En av dessa aspekter är mötet. Mötet är en stor del i gästens helhetsupplevelse då det är där all kontakt med personalen sker. Det är därför viktigt att restauranger vet hur gästerna förväntar sig bli bemötta när de kommer, eftersom upplevelsen börjar färgas redan från den stunden gästen kommer innanför dörren. Skulle detta möte inte nå upp till gästens förväntningar är det viktigt att personalen vet hur de ska agera för att hantera situationen. Syftet med undersökningen var att belysa betydelsen av ett bra bemötande och vad gästen hade för förväntningar vid ett restaurangbesök. För att göra detta genomfördes fyra semistrukturerade intervjuer, en kvalitativ metod av tvärsnittsdesign. Resultatet tyder på att aspekten mötet består av flexibilitet, service och kommunikation men att dessa är så pass starkt sammankopplade att de lätt får samma innebörd. En måltidsupplevelse bygger på mycket mer än att maten är god. Ett bra bemötande och god service kan ta restaurangen långt. Kommunikation sker i allt vi gör och på en restaurang sker den redan innan vi sätter foten på restaurangen. Därför är det viktigt att den når fram och kan uppfattas på rätt sätt. Restaurangbesöket börjar och slutar med kommunikation.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/30661
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_30661_1.pdf (710.0Kb)
Date
2012-10-16
Author
Karlsson, Lizette
Keywords
Bemötande
flexibilitet
kommunikation
restaurang
service
Series/Report no.
Restaurangmanagerprogrammet
VT 2012
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV