Det goda mötet
Vad förväntar sig gästen?
Abstract
Måltidskunskap är ett relativt nytt och outforskat området. Forskare menar att måltiden är en diffus sak att undersöka och att det krävs mer djupgående forskning kring ämnet. Den nordiska forskning som gjorts delar upp måltiden i fem aspekter. En av dessa aspekter är mötet. Mötet är en stor del i gästens helhetsupplevelse då det är där all kontakt med personalen sker. Det är därför viktigt att restauranger vet hur gästerna förväntar sig bli bemötta när de kommer, eftersom upplevelsen börjar färgas redan från den stunden gästen kommer innanför dörren. Skulle detta möte inte nå upp till gästens förväntningar är det viktigt att personalen vet hur de ska agera för att hantera situationen. Syftet med undersökningen var att belysa betydelsen av ett bra bemötande och vad gästen hade för förväntningar vid ett restaurangbesök. För att göra detta genomfördes fyra semistrukturerade intervjuer, en kvalitativ metod av tvärsnittsdesign. Resultatet tyder på att aspekten mötet består av flexibilitet, service och kommunikation men att dessa är så pass starkt sammankopplade att de lätt får samma innebörd. En måltidsupplevelse bygger på mycket mer än att maten är god. Ett bra bemötande och god service kan ta restaurangen långt. Kommunikation sker i allt vi gör och på en restaurang sker den redan innan vi sätter foten på restaurangen. Därför är det viktigt att den når fram och kan uppfattas på rätt sätt. Restaurangbesöket börjar och slutar med kommunikation.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2012-10-16Author
Karlsson, Lizette
Keywords
Bemötande
flexibilitet
kommunikation
restaurang
service
Series/Report no.
Restaurangmanagerprogrammet
VT 2012
Language
swe