• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det goda mötet

Vad förväntar sig gästen?

Sammanfattning
Måltidskunskap är ett relativt nytt och outforskat området. Forskare menar att måltiden är en diffus sak att undersöka och att det krävs mer djupgående forskning kring ämnet. Den nordiska forskning som gjorts delar upp måltiden i fem aspekter. En av dessa aspekter är mötet. Mötet är en stor del i gästens helhetsupplevelse då det är där all kontakt med personalen sker. Det är därför viktigt att restauranger vet hur gästerna förväntar sig bli bemötta när de kommer, eftersom upplevelsen börjar färgas redan från den stunden gästen kommer innanför dörren. Skulle detta möte inte nå upp till gästens förväntningar är det viktigt att personalen vet hur de ska agera för att hantera situationen. Syftet med undersökningen var att belysa betydelsen av ett bra bemötande och vad gästen hade för förväntningar vid ett restaurangbesök. För att göra detta genomfördes fyra semistrukturerade intervjuer, en kvalitativ metod av tvärsnittsdesign. Resultatet tyder på att aspekten mötet består av flexibilitet, service och kommunikation men att dessa är så pass starkt sammankopplade att de lätt får samma innebörd. En måltidsupplevelse bygger på mycket mer än att maten är god. Ett bra bemötande och god service kan ta restaurangen långt. Kommunikation sker i allt vi gör och på en restaurang sker den redan innan vi sätter foten på restaurangen. Därför är det viktigt att den når fram och kan uppfattas på rätt sätt. Restaurangbesöket börjar och slutar med kommunikation.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/30661
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
gupea_2077_30661_1.pdf (710.0Kb)
Datum
2012-10-16
Författare
Karlsson, Lizette
Nyckelord
Bemötande
flexibilitet
kommunikation
restaurang
service
Serie/rapportnr.
Restaurangmanagerprogrammet
VT 2012
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV