Konsumenters åsikter om livsmedelsmärkning
Fokusgrupper med studenter
Abstract
Det finns en rad olika faktorer som påverkar när en konsument väljer livsmedel. Det har framkommit i flera studier att konsumenter är dynamiska och att det inte är helt utrett hur de resonerar. Denna studie har valt att fokusera på livsmedelsmärkning men behandlar även fler faktorer. Metoden för studien är fokusgrupper som har gjorts vid Göteborgs Universitet. Därmed har studien en kvalitativ ansats och strävar efter att öka förståelse och generera idéer angående faktorer som influerar valet av livsmedel. Studien har försökt utvidga kunskaperna om vilken betydelse livsmedelsmärkning har för konsumenternas beslut. Utöver det har ambitionen funnits att finna brister i märkningssystemet och även hur dessa eventuella brister skulle kunna åtgärdas. Förutom detta har även deltagarna i fokusgrupperna tillfrågats om deras förtroende för märkningen i syfte att förstå hur det inverkar på dem. Det som framkom var att prisvärdhet var en av de viktigaste faktorerna. Detta på grund av ekonomiska skäl då deras situation som studenter gör att de har en begränsad tillgång till pengar. Andra viktiga faktorer var hälsa och produktens utseende. De var kritiska till tillsatser, men trots det granskade de inte förpackningarna efter dem. De flesta var överens om att ekologiska produkter var önskvärda, men att de inte var värda sitt högre pris i deras nuvarande situation som studenter. De resultat som kom fram kan användas för att göra ytterligare studier, då gärna av kvantitativ karaktär för att kunna dra generella slutsatser och på så vis hjälpa till att förbättra livsmedelsmärkning.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2012-10-16Author
Stille, Sofus
Wickman, Beatrice
Keywords
konsumentbeteende
hälsa
miljö
Series/Report no.
Restaurangmanagerprogrammet
VT 2012
Language
swe