• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Småföretagande inom catering

Fyra företagares perspektiv på konkurrenskrafter, marknadsföring och kunder

Abstract
Det finns idag l 02 stycken listade cateringverksamheter i Göteborg och många av dessa är småföretag. Utöver de företag som enbart ägnar sig åt catering erbjuder även andra företag denna tjänst, såsom restauranger och cafeer, vilket tyder på en hård konkurrens. Marknadskommunikationsverktyg är betydande som konkurrensmedel och används av alla varianter av företag för att nå ut till potentiella kunder. Även word of mouth är utav stor betydelse i marknadsföringssyfte. Den här kvalitativa studien omfattar fyra småföretagare som bedriver cateringverksamhet För att skapa en bild av situationen för dessa företagare angående utmaningar, konkurrenskraft, generering av nya kunder, samt långsiktiga kundrelationer användes semistrukturerade intervjuer. Något som företagarna i studien upplever som en utmaning är avgöra när man ska neka till att ta sig an en beställning. Vad gäller konkurrenskraft är kvalitet på produkten en aspekt som poängteras. Vid faktorer som genererar kunder är det nätverk och rekommendationer som står ut som den mest betydande faktorn och för att behålla dem anses det vara viktigt med en vänlig och personlig attityd.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/30663
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_30663_1.pdf (2.329Mb)
Date
2012-10-16
Author
Eriksson, Emma
Kristiansson, Karin
Keywords
Semistrukturerade intervjuer
kundrelationer
Semistrukturermarknadskommunikationsverktyg
framgångsfaktorer
Series/Report no.
Restaurangmanagerprogrammet
VT 2012
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV