Småföretagande inom catering
Fyra företagares perspektiv på konkurrenskrafter, marknadsföring och kunder
Sammanfattning
Det finns idag l 02 stycken listade cateringverksamheter i Göteborg och många av dessa är småföretag. Utöver de företag som enbart ägnar sig åt catering erbjuder även andra företag denna tjänst, såsom restauranger och cafeer, vilket tyder på en hård konkurrens. Marknadskommunikationsverktyg är betydande som konkurrensmedel och används av alla varianter av företag för att nå ut till potentiella kunder. Även word of mouth är utav stor betydelse i marknadsföringssyfte. Den här kvalitativa studien omfattar fyra småföretagare som bedriver cateringverksamhet För att skapa en bild av situationen för dessa företagare angående utmaningar, konkurrenskraft, generering av nya kunder, samt långsiktiga kundrelationer användes semistrukturerade intervjuer. Något som företagarna i studien upplever som en utmaning är avgöra när man ska neka till att ta sig an en beställning. Vad gäller konkurrenskraft är kvalitet på produkten en aspekt som poängteras. Vid faktorer som genererar kunder är det nätverk och rekommendationer som står ut som den mest betydande faktorn och för att behålla dem anses det vara viktigt med en vänlig och personlig attityd.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2012-10-16Författare
Eriksson, Emma
Kristiansson, Karin
Nyckelord
Semistrukturerade intervjuer
kundrelationer
Semistrukturermarknadskommunikationsverktyg
framgångsfaktorer
Serie/rapportnr.
Restaurangmanagerprogrammet
VT 2012
Språk
swe