• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vad innebär bra skolmat?

Näringsmässigt planerade skolmåltider i Västsverige

Sammanfattning
För oss kostekonomstudenter är skolmat ett aktuellt och återkommande problem. Nya regler om hur skolmat ska planeras näringsmässigt har precis har introducerats i Sverige och vi tror att denna nya lag kan ha skapat utmaningar kring att planera kosten för de ansvariga. Områden som belyses i bakgrunden är barnfetma, matvanor, rekommendationer kring kost, matsedelsplanering och skolmatens utveckling genom tiderna. Undersökningen grundar sig på både kvalitativa och kvantitativa metoder bestående av semistrukturerade intervjuer och näringsvärdesberäkningar av matsedlar. Syftet med studien var att utforska hur en veckas skolmatsedel ser ut näringsmässigt och hur ansvariga tänker vid planeringen. Matsedlar för en vecka från fem olika områden näringsberäknas och intervjuer sker med de ansvariga matsedelsplanerama som tillhör respektive område som näringsberäknas. Intervjuerna genomförs med användning av en intervjuguide på de ansvarigas arbetsplatser. Analysen resulterar i att vad som anses vara bra skolmat är ett genomgående tema. De viktigaste faktorerna är att maten smakar bra, att det finns stor delaktighet från både personal och skolbarn och en hög andel ekologiska livsmedel samt att logistiken i köken fungerar med dess utrustning. Undersökningen visar även att lagen kring näringsriktig skolmat följs på olika sätt i de olika områdena.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/30701
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
gupea_2077_30701_1.pdf (1.866Mb)
Datum
2012-10-23
Författare
Ahlgren, Jenny
Winroth, Anna
Nyckelord
Näringsberäkning
matsedelsplanering
matvanor
Serie/rapportnr.
Kostekonomprogram med inriktning mot ledarskap
VT 2012
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV