• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ordföljd i andraspråksinlärares svenska

Sammanfattning
Detta arbete handlar om några av de ordföljdsstrukturer i svenskan som många andraspråksinlärare har svårigheter att tillägna sig. Syftet med min uppsats är att ta reda på hur mina informanter hanterar ordföljden mellan subjekt och finit verb i huvudsatser och bisatser. Jag vill också ta reda på hur informanternas förmåga att korrekt placera satsadverbet inte i huvudsatser och bisatser utvecklas över tid. Till sist intresserar jag mig för vilka svårigheter som kan möta informanterna då de ska hantera ordföljden mellan olika satsled i slutfältet. Skrivet material från tre andraspråksinlärare har analyserats. Texterna har producerats under en preparandutbildning i svenska. Resultaten visar att inversion i huvudsatser som inleds med icke-subjekt är ett språkligt fenomen i svenskan som informanterna i min undersökning behöver lång tid på sig för att tillägna sig. Reglerna för placering av inte i huvudsatser och bisatser är också språkliga drag som inlärarna i denna undersökning visar sig ha svårigheter att bemästra, även om andelen konstruktioner enligt målspråksnormen ökar under den tid informanterna deltar i kursen. Vissa problem orsakas även av de regler som styr ordningen för olika satsled i satsens slutfält, även om ordföljdsfel av denna typ endast återfinns hos en av informanterna. Med utgångspunkt i exempel hämtade ur texterna diskuterar jag några möjliga orsaker till mina informanters icke målspråksenliga konstruktioner, och jag jämför mina resultat med resultat från tidigare forskning. Resultaten i mitt arbete har också gett uppslag till didaktiska tankar och kommentarer.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Specialarbete, 15 hp Svenska som andraspråk, SSA133 Vårterminen 2012 Handledare: Roger Källström
URL:
http://hdl.handle.net/2077/30796
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
Fil(er)
gupea_2077_30796_1.pdf (426.5Kb)
Datum
2012-10-29
Författare
Bjerkstig, Anna
Nyckelord
huvudsatsordföljd
bisatsordföljd
placering av inte
ordföljd i satsens slutfält
Serie/rapportnr.
Kandidatuppsats
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV