Ordföljd i andraspråksinlärares svenska
Sammanfattning
Detta arbete handlar om några av de ordföljdsstrukturer i svenskan som många
andraspråksinlärare har svårigheter att tillägna sig. Syftet med min uppsats är att
ta reda på hur mina informanter hanterar ordföljden mellan subjekt och finit
verb i huvudsatser och bisatser. Jag vill också ta reda på hur informanternas
förmåga att korrekt placera satsadverbet inte i huvudsatser och bisatser utvecklas
över tid. Till sist intresserar jag mig för vilka svårigheter som kan möta
informanterna då de ska hantera ordföljden mellan olika satsled i slutfältet.
Skrivet material från tre andraspråksinlärare har analyserats. Texterna har
producerats under en preparandutbildning i svenska. Resultaten visar att
inversion i huvudsatser som inleds med icke-subjekt är ett språkligt fenomen i
svenskan som informanterna i min undersökning behöver lång tid på sig för att
tillägna sig. Reglerna för placering av inte i huvudsatser och bisatser är också
språkliga drag som inlärarna i denna undersökning visar sig ha svårigheter att
bemästra, även om andelen konstruktioner enligt målspråksnormen ökar under
den tid informanterna deltar i kursen. Vissa problem orsakas även av de regler
som styr ordningen för olika satsled i satsens slutfält, även om ordföljdsfel av
denna typ endast återfinns hos en av informanterna.
Med utgångspunkt i exempel hämtade ur texterna diskuterar jag några möjliga
orsaker till mina informanters icke målspråksenliga konstruktioner, och jag
jämför mina resultat med resultat från tidigare forskning. Resultaten i mitt arbete
har också gett uppslag till didaktiska tankar och kommentarer.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Specialarbete, 15 hp
Svenska som andraspråk, SSA133
Vårterminen 2012
Handledare: Roger Källström
Fil(er)
Datum
2012-10-29Författare
Bjerkstig, Anna
Nyckelord
huvudsatsordföljd
bisatsordföljd
placering av inte
ordföljd i satsens slutfält
Serie/rapportnr.
Kandidatuppsats
Språk
swe